مقالات پزشکی

آیا زشک و آب زرشک برای فشار خون بالا خوب است؟ + طرز تهیه

آیا زشک و آب زرشک برای فشار خون بالا خوب است؟ + طرز تهیه

استفاده از زرشک به عنوان دارو، قدمتی بیش از 2500 سال دارد. در ایران از زرشک در تهیه غذاهای مختلف استفاده می شود و طرفداران زیادی دارد. این طرفداران گاهی از خواص زرشک اطلاع ندارند و فقط به خاطر مزه یا زیبایی که به غذا می دهد از آن استفاده می کنند. بهتر است بدانید زرشک برای فشار خون بالا مفید بوده و خواص بسیار دیگری نیز برای بدن انسان به ارمغان می آورد. خاصیت گفته شده به گونه ای است که نام زرشک و فشار خون بالا را به طور هم زمان می توان بیان کرد. در ادامه مطلب از سایت بیوتی سنتر جواب سؤالات بسیاری در مورد زرشک دست پیدا می کنید.

آیا زرشک برای فشار خون بالا مفید است؟

زرشک برای فشار خون بالا یک درمان محسوب می شود. یکی از قوی ترین آلکالوئیدهای گیاهی موجود در پوست زرشک «بربامین» نام دارد و این ماده مغذی گیاهی است که مسئول بسیاری از فواید آن است. محققین در تحقیقات خود دریافته اند که بربامین با فعال کردن ماکروفاژهایی که میکروارگانیسم های مضر را می بلعند، سیستم ایمنی را تحریک می کند. این به طور طبیعی ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچ است. یکی از اصلی ترین کارهایی که بربامین انجام می دهد این است که توانایی باکتری ها را برای چسبیدن به سلول های انسانی مهار می کند؛ همچنین غلظت یون های موجود در خون را تنظیم کرده و این گونه سلامت قلب را بالا می برد و از آسیب های مختلف به بافت کلی قلب جلوگیری می کند.

بربامین موجود در زرشک برای درمان فشار خون بالا به صورت تأثیرگذاری به سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن عمل می کند؛ در عین حال از فواید آنتی اکسیدان های قوی و پلی فنون موجود در زرشک می توانید برای کاهش فشار خون به طور مستقیم بهره مند شوید. با خوردن زرشک دیواره رگ های خونی پاک سازی شده و طول عمر بالاتری پیدا می کنند. بررسی مستمر فشار خون و اندازه گیری آن با دستگاه فشار خون مچی به روند سلامتی بدن کمک بسیاری می کند.

آیا خواص زرشک با آب زرشک برای فشار خون بالا متفاوت است؟

جواب این سؤال سخت نیست. باید بدانید زرشک و آب زرشک برای فشار خون بالا خواص یکسانی دارند؛ فقط به یاد داشته باشید برای حفظ خواص، از جوشاندن زرشک خودداری کنید.

زرشک قرمز یا زرشک سیاه؟

زرشک قرمز یا زرشک سیاه؟

سؤال خیلی از افراد است که از چه نوع زرشکی جهت خواص زرشک برای درمان فشار خون بالا استفاده شود؟ سیاه یا قرمز؟ در منابع مختلف آمده است که زرشک سیاه و قرمز هر دو دارای خواص یکسانی هستند اما زرشک مخصوص آبگیری، زرشک سیاه است و زرشک قرمز به زرشک پلویی معروف است. البته می توان از آب زرشک قرمز نیز استفاده کرد.

طرز تهیه آب زرشک

طرز تهیه آب زرشک برای فشار خون بالا به دور روش جوشاندن و غیر جوشاندن انجام می پذیرد. با توجه به اینکه اگر زرشک جوشانده شود خاصیت آن کم شده یا از بین می رود در اینجا فقط تهیه آب زرشک به روش غیر جوشاندن آموزش داده می شود. برای تهیه این نوع آب زرشک خوشمزه مراحل زیر را به ترتیب پیش بروید:

  • ابتدا زرشک ها را پاک کرده و سنگ یا هر چیز اضافه دیگری را بیرون بیاورید؛ سپس آنها را به خوبی بشویید.
  • در این مرحله به ازای هر یک کیلو زرشک 5 لیوان آب درون یک ظرف شیشه ای اضافه کنید. از ظرف فلزی استفاده نکنید زیرا ممکن است زرشک به دلیل ترش بودن، دچار فعل و انفعالاتی شود و مزه فلز را به خود بگیرد. حالا درب ظرف شیشه ای حاوی زرشک و آب را بسته و در یک جای خنک مانند انباری یا یخچال به مدت 24 ساعت نگهداری کنید.
  • بعد از گذشت 24 ساعت، مخلوط زرشک و آب را داخل غذاساز یا مخلوط کن ریخته و به اندازه کافی به اندازه حدود 30 تا 45 ثانیه مخلوط کنید.
  • در این مرحله آب زرشک را از صافی یا تنظیف (تور مخصوص صاف کردن) بگذرانید.
  • آب زرشک برای فشار خون بالا که بسیار خوش رنگ است، آماده نوشیدن است.
  • برای اینکه آب زرشک خوراتر شود بهتر است آن را خنک نوش جان کنید.

دیگر خواص زرشک و آب زرشک

زرشک و فشار خون بالا دو واژه ای هستند که به کار بردن آنها با یکدیگر باید جا بیفتد. علاوه بر اینکه زرشک و آب زرشک برای فشار خون بالا مؤثر بوده، استفاده از آن دیگر خواص زیر را نیز به همراه دارد:

  • بالا بردن سیستم ایمنی بدن
  • سلامت دستگاه گوارش
  • سلامت مثانه و ادرار
  • پایین آوردن تب
  • کمک به درمان دیابت
  • سلامت قلب

امیدواریم از مطالعه این مطلب استفاده لازم را برده باشید، همچنین شما می توانید برای خرید تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه فشار سنج از طریق سایت بیوتی سنتر خرید خود را ثبت فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *