مقالات پزشکی

بهترین داروهای گیاهی و پزشکی برای کاهش فشار خون بالا [عوارض هرکدام]

بهترین داروهای گیاهی و پزشکی برای کاهش فشار خون بالا [عوارض هرکدام]

بهترین دارو برای فشار خون بالا چیست؟ این سؤال بسیاری از افراد است. با توجه به سبک زندگی ماشینی در قرن حاضر، بسیاری از افراد به این بیماری دچار می شوند. حتی افراد جوان زیادی متأسفانه درگیر این بیماری هستند. علاوه بر اینکه باید سبک زندگی خود را تغییر داده، به تغذیه سالم روی آورده و از استرس دوری کنید؛ بهتر است با انواع بهترین دارو گیاهی برای فشار خون بالا آشنا شوید تا در مواقع ضروری بتوانید با کم ترین عارضه، فشار خون خود را کنترل کنید. وبسایت بیوتی سنتر در این مقاله به بهترین دارو های فشار خون می پردازد با ما همراه شوید.

آشنایی با انواع بهترین دارو گیاهی برای فشار خون بالا

حدود 75 تا 80 درصد از جمعیت جهان از داروهای گیاهی برای مراقبت های بهداشتی اولیه استفاده می کنند. از داروهای گیاهی می توان به عنوان بهترین دارو برای فشار خون بالا نام برد. علت استفاده بالا از داروهای گیاهی، سازگاری بیشتر آنها با بدن، نسبت به داروهای پزشکی است.

در چند دهه گذشته، تلاش های زیادی در سطح جهان، جهت تحقیق در مورد گیاهان محلی با ارزش های درمانی قاتل فشار خون بالا و همچنین ضد فشار خون انجام شده است. اثرات کاهش دهنده برخی از این گیاهان دارویی تأیید و برخی دیگر رد شده اند. در ادامه این بخش با برخی از بهترین دارو گیاهی برای فشار خون بالا به همراه عوارض آنها آشنا می شوید.

سیر

1. سیر

سیر یکی از انواع بهترین دارو برای فشار خون بالا محسوب می شود. تحقیقات نهایی در برلین نشان داده که سیر می تواند پلاک های نانو را از بین ببرد. به همین جهت سیر موجب رقیق شدن خون و کاهش سطح کلی کلسترول شناخته شده است که نهایتا فشار خون بالا را متوقف می کند.

نحوه مصرف

می توانید روزانه دو حبه سیر به همراه غذا بخورید. اگر با بوی آن مشکل دارید، می توانید یک حبه سیر را ساتوری کرده و به قطعات کوچک تبدیل کنید، حالا حبه سیر ساتوری را داخل یک قاشق مرباخوری بگذارید و ته حلق خود بریزید و با یک لیوان آب پایین دهید. این گونه دیگر دهان شما بوی سیر نمی دهد و هم زمان از خواص آن نیز استفاده برده اید.

عوارض

از عوارض معمولی آن می توان به بوی بد دهان اشاره کرد؛ اما در خوردن آن نباید زیاده روی کرد زیرا ممکن است موجب آسیب های کبدی، حالت تهوع، تشدید خونریزی، مشکلات معده، خارش، خشکی دهان و سر درد شود. حتی بیش از حد خوردن آن، موجب پایین آمدن بیش از حد فشار خون می شود و این نیز خود مشکل ساز است. بنابراین در صورت استفاده از دستگاه فشار خون برای زیر نظر داشتن فشار خون خود استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

پونه کوهی

2. پونه کوهی

پونه کوهی دارای خواص ضد فشار خون احتمالی است. کارواکرول موجود در پونه کوهی به عنوان یک عامل کاهش دهنده فشار خون عمل می کند. فشار خون بالا شایع ترین بیماری مزمن است. پونه کوهی در بسیاری از مناطق ایران یافت می شود.

نحوه مصرف

در منطقه غرب کشور، از این گیاه برای طعم دادن به گوشت و همچنین آش عدس و ماش استفاده می کنند. حتی می توان دمنوش پونه کوهی را مصرف کرد و از مزایای این نوع از بهترین دارو گیاهی برای فشار خون بالا سود برد.

عوارض

مصرف هر گیاهی به اندازه کافی توصیه می شود؛ پونه کوهی نیز مستثنای نیست. خوردن زیاد آن برای افراد باردار و شیرده توصیه نمی شود؛ همچنین افرادی که به فصل بهار و پاییز آلرژی دارند؛ ممکن است بدنشان به پونه کوهی نیز حساسیت نشان دهد.

حتما مطالعه کنید : درمان فشار خون مینیمم بالا در طب سنتی

گل ساعتی

3. گل ساعتی

بر اساس یک مطالعه حیوانی که در ژانویه 2013 در «ژورنال بیوشیمی تغذیه» منتشر شد، گل ساعتی ممکن است به مدیریت فشار خون بالا کمک کند. محققان دریافتند که ترکیبات آنتی اکسیدانی آنتوسیانین و ترکیبی در گل ساعتی به نام ادولیک اسید مسئول فواید کاهش فشار خون هستند.

نحوه مصرف

محققان دوزهای 8 میلی گرمی در روز را به مدت 5 روز برای آرامش و کنترل فشار خون تجویز می کنند. کافی است دمنوش آن را تهیه کرده و قبل از خواب میل کنید.

عوارض

از عوارض این نوع از بهترین دارو گیاهی برای فشار خون بالا می توان به خواب آلوده کردن فرد اشاره کرد؛ بهتر است بعد از مصرف دمنوش، به کارهایی که به هوشیاری نیاز دارند مانند رانندگی نپرداخت.

چای ترش یا قرمز

4. چای ترش یا قرمز

چای ترش با نام دیگر چای قرمز، یکی از انواع بهترین دارو گیاهی برای فشار خون بالا به حساب آمده و هم زمان دیابت را نیز درمان می کند. چای ترش برای افرادی که بر اثر بیماری کرونا به فشار خون بالا مبتلا می شوند بسیار تأثیرگذار است. می توانید به جای دم کردن چای ترش، عرق آن را از عطاری ها تهیه کنید.

 نحوه مصرف

خوردن روزی یک فنجان چای ترش تا چند روز فشار خون بالا را پایین می آورد؛ اما برای کنترل همیشگی فشار خون بالا، بهتر است هر روز استفاده نشود و یک روز درمیان یک فنجان چای ترش نوش جان کرد.

عوارض

افراد باردار و همچنین افرادی که قصد بچه دار شدن دارند، از خوردن آن بپرهیزند زیرا ممکن است موجب ناباروری شود. خوردن بیش از حد آن نیز ممکن است موجب ضعف، سر درد و تداخل دارویی شود.

بهترین داروهای پزشکی برای فشار خون بالا

بهترین کاری که فرد دچار فشار خون باید انجام دهد، این است که به پزشک مراجعه کند. برای درمان این بیماری، بهترین دارو برای فشار خون بالا که پزشکان تجویز می کنند عبارت هستند از:

1. آتنولول

آتنولول

قرص آتنولول معمولا اولین دارویی است که توسط پزشکان برای بیماران فشار خونی تجویز می شود. از مسدود کننده های بتا بوده که موجب کاهش خطرات حمله قلبی مجدد می شود.

عوارض

از عوارض آن می توان به خواب آلودگی، افزایش وزن و تورم پا اشاره کرد، در این صورت باید به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

نحوه مصرف

طبق دستور پزشک معالج.

2. لوزارتان

لوزارتان

این دارو که یکی از داروهای پر تجویز پزشکان است از انواع بهترین دارو برای درمان فشار خون بالا محسوب می شود. این دارو مسدود کننده گیرنده آنژیوتاسین بوده و از شکل گیری مواد شیمیایی طبیعی در عروق خونی جلوگیری می کنند.

عوارض

از عوارض آن می توان به تکرر ادرار و مشکلات کلیوی اشاره کرد.

نحوه مصرف

طبق دستور پزشک معالج.

حتما مطالعه کنید : عوارض نخوردن قرص فشار خون

3. متورال

متورال

متورال یکی از بهترین دارو برای فشار خون بالا بوده که مسدود کننده بتا است و همراه با مسدود کننده های آنژیوتاسین تجویز می شود.

عوارض

این دارو ممکن است باعث اضطراب شده و مشکلات تنفسی و تورم در گلو یا زبان شود که در این صورت بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

نحوه مصرف

طبق دستور پزشک معالج.

نکته پایانی

در پایان باید متذکر شویم بهترین دارو برای فشار خون بالا دارویی است که توسط پزشک تجویز شود. در صورت استفاده از انواع بهترین دارو گیاهی برای فشار خون بالا نیز بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و سپس از آنها استفاده کنید. هنگام استفاده از داروهای گیاهی حتما به اندازه استفاده کنید زیرا استفاده بیش از حد از آنها ممکن است مشکلاتی به وجود آورد که گاها قابل جبران نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *