مقالات پزشکی

طرز تهیه دمنوش عفونت ریه و ذات الریه در منزل

طرز تهیه دمنوش عفونت ریه و ذات الریه در منزل

ریه یکی از بنیادی ترین اعضای بدن است و سلامت آن تأثیر به سزایی در سلامت فرد دارد. این عضو خاصیت بازسازی خود را دارد؛ به عنوان مثال بعد از ترک سیگار می تواند سلامت خود را باز یابد. یکی از مشکلات ریه، گرفتگی یا التهاب است که به علت جمع شدن مخاط یا میکروب ها و عوامل بیماری زا حاصل می شود.

روش های مختلفی برای پاکسازی ریه از مخاط و مواد تحریک کننده وجود دارد که موجب می شوند علائم ناخوشایند یا احساس تنگی نفس کاملا برطرف شوند. برخی از این روش ها، مجاری تنفسی را نیز باز کرده و باعث افزایش ظرفیت ریه و کاهش التهاب آن می شوند. در این مقاله روش تهیه دمنوش های مؤثر در درمان عفونت ریه و ذات الریه پرداخته می شود.

دمنوش مؤثر در درمان ذات الریه چیست؟

دمنوش مؤثر در درمان ذات الریه

دمنوش مؤثر در درمان ذات الریه

عفونت ریه یکی از بیماری هایی است که مستقیما دستگاه تنفسی را درگیر کرده و دارای علائمی از قبیل سرفه خشک، خس خس سینه، سرفه همراه با خلط، احساس تنگی نفس، درد در قفسه سینه، تب، سردرد، احساس خستگی و دردهای عضلانی است.

دلایل زیادی از قبیل افزایش سن، استعمال دخانیات، برودت هوا، بیماری انسداد مزمن ریوی، آسم، ضعف سیستم ایمنی، باکتری ها و دیابت می توانند موجب بروز عفونت ریه و ذات الریه شوند. در ادامه طرز تهیه دمنوش عفونت ریه و ذات الریه در منزل بیان خواهد شد.

  • دمنوش عسل و آبلیمو

دمنوش عسل و آبلیمو

دمنوش عسل و آبلیمو

عسل دو قاشق مرباخوری
آبلیمو تازه یک عدد لیمو تازه
آب ولرم یک لیوان

عسل یک آنتی بیوتیک طبیعی است و تأثیری معجزه آسا در درمان عفونت ریه دارد. برای تهیه این دمنوش، آبلیمو و عسل را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و روزی دو تا سه بار بنوشید. عسل به عنوان آنتی احتقان موجب تسکین گلو و ریه می شود. ویتامین C موجود در آبلیمو نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است.

  • دمنوش زردچوبه

دمنوش زردچوبه

دمنوش زردچوبه

زردچوبه نصف قاشق مرباخوری
آب یک لیوان

زردچوبه دارای ماده فعالی به نام کوکومین است که موجب پاکسازی ریه و سم زدایی بدن می شود؛ علاوه بر این زردچوبه در برطرف کردن التهاب ریه، درمان سرفه، از بین رفتن باکتری ها، سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.

برای تهیه این دمنوش کافی است مقداری زردچوبه را در یک لیوان آب گرم حل کرده و بنوشید. شما می توانید به جای آب از شیر گرم نیز برای درست کردن این دمنوش مفید استفاده کنید.

  • دمنوش چای سبز

دمنوش چای سبز

دمنوش چای سبز

چای سبز 50 گرم
آب گرم یک لیوان

چای سبز، یکی از گیاهان مفید در درمان التهاب و عفونت ریه است و می تواند در درمان برونشیت مزمن، سرفه و بیماری مزمن ریوی مؤثر باشد. برای تهیه این دمنوش، مقداری چای سبز را در یکی لیوان آب داغ بریزید و درب آن را بگذارید؛ بعد از گذشت 10 تا 15 دقیقه دمنوش چای سبز آماده می شود. برای تأثیرگذاری بیشتر مقداری عسل نیز به این ترکیب اضافه کنید.

  • دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل

زنجبیل تازه دو تکه
آب گرم یک لیوان

زنجبیل سرشار از ویتامین و مواد معدنی مثل پتاسیم، منیزیم و روی است و در کاهش التهاب ریه و درمان ذات الریه نقش مؤثری دارد. دمنوش زنجبیل یکی از رایج ترین درمان های خانگی برای درمان سرماخوردگی و التیام سرفه نیز است.

برای تهیه این دمنوش ابتدا زنجبیل ها را پوست کنده و به قطعات کوچک برش دهید؛ سپس آنها را در یک لیوان آب گرم بریزید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه باقی بماند. قبل از نوشیدن دمنوش زنجبیل، آن را صاف کرده و از عسل یا آبلیمو برای طعم دار کردن آن استفاده کنید.

  • دمنوش روغن های گیاهی

دمنوش روغن های گیاهی

دمنوش روغن های گیاهی

روغن های گیاهی نظیر ریحان، نعنا، اوکالیپتوس، لیمو، رزماری، درخت چای و پونه کوهی یک قاشق چای خوری
آب گرم یک لیوان

روغن های گیاهی تأثیر چشم گیری در کاهش التهاب ریه، باز شدن مجاری تنفسی و درمان سرفه دارند. شما می توانید این روغن های خوراکی را از داروخانه یا عطاری ها خریداری کنید. برای تهیه دمنوش روغن های گیاهی کافی است مقداری از آن را در آب گرم مخلوط کرده و بنوشید.

از آنجایی که بخور گرم و سرد هم در درمان ذات الریه و سرفه نقش مهمی دارد، می توانید مقداری اسانس گیاهی را در دستگاه بخور ریخته و استشمام کنید. این کار موجب باز شدن برونش ها و تنفس راحت تر می شود.

  • دمنوش آویشن

دمنوش آویشن

دمنوش آویشن

برگ آویشن 50 گرم
آب گرم یک لیوان

آویشن دارای خواص آنتی باکتریایی، ضد التهاب و ضدعفونی کننده است و استفاده از دمنوش آن برای درمان ذات الریه، عفونت ریه و سرماخوردگی توصیه می شود. برای تهیه دمنوش آویشن، مقداری آویشن را در یک لیوان آب گرم ریخته و درب آن را بگذارید و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه باقی بماند.

سپس این دمنوش مفید را همراه عسل یا نبات روی دو تا سه بار میل کنید. دمنوش آویشن در درمان سرفه، کاهش التهاب برونش ها و باز شدن مجاری تنفسی بسیار مؤثر است.

  • دمنوش چهارتخمه

دمنوش چهارتخمه

دمنوش چهارتخمه

چهارتخمه(ترکیب قدومه شیرازی، بارهنگ، سپستان و دانه به) دو قاشق مرباخوری
آب گرم یک لیوان

دمنوش چهارتخمه یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین درمان های خانگی برای از بین بردن التهاب، عفونت ریه و درمان ذات الریه است. این دمنوش را شما می توانید در خانه تهیه کنید یا به صورت آماده از داروخانه ها و عطاری ها خریداری فرمایید.

مقداری دمنوش چهارتخمه را در یک لیوان آب گرم ریخته و درب آن را بگذارید؛ بعد از گذشت 5-10 دقیقه دمنوش را با نبات یا عسل میل کنید. چهارتخمه در از بین بردن گرفتگی صدا، تسکین سرفه های خشک، خارج شدن مخاط از ریه و درمان سرماخوردگی بسیار مفید است.

  • دمنوش عصاره پیاز

دمنوش عصاره پیاز

دمنوش عصاره پیاز

پیاز یک عدد متوسط
آب ولرم نصف فنجان
عسل یک قاشق مرباخوری
آبلیمو یک قاشق چای خوری

پیاز یکی از بهترین و مؤثرترین داروها در درمان درد سینه و عفونت ریه است. پیاز دارای خاصیت ضدباکتریایی و ضدعفونی کننده بوده و کوئرستین موجود در آن موجب از بین رفتن مخاط و جلوگیری از تجمع آنها در ریه می شود.

برای تهیه دمنوش پیاز کافی است یک پیاز متوسط را رنده و صاف کنید؛ سپس آب آن را با یک قاشق چای خوری آبلیمو و یک قاشق مرباخوری عسل در نصف فنجان آب ولرم حل کرده و بنوشید. برای درمان ذات الریه این دمنوش را روزی دو بار بنوشید.

  • دمنوش بابونه

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه

بابونه 50 گرم
آب گرم یک لیوان

گیاه بابونه دارای خواص ضد درد، ضد التهاب و همچنین آرامبخش است و معمولا از آن برای درمان عفونت ریه و از بین بردن تراکم مخاط استفاده می شود. دمنوش بابونه یک چای فوق العاده برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و ذات الریه است.

برای تهیه دمنوش بابونه، مقداری از این گیاه را در یک لیوان آب گرم ریخته و درب ظرف را ببندید؛ بعد از 15 تا 20 دقیقه می توانید دمنوش را همراه با عسل میل کنید.

  • دمنوش دانه بِه یا دمنوش بِه

دمنوش دانه بِه یا دمنوش بِه

دمنوش دانه بِه یا دمنوش بِه

دانه بِه یا بِه خشک شده یک قاشق چای خوری
آب گرم یک فنجان

به، سرشار از ویتامین های A، B و C و مواد معدنی مثل پتاسیم، مس، روی، فسفر، کلسیم و منیزیم است. این میوه با داشت خواص ضدالتهابی و ضدآلرژیک موجب از بین رفتن التهاب و درد ریه می شود و درمانی مؤثر برای ذات الریه، سرماخوردگی و سرفه های خشک است.

برای تهیه دمنوش به می توانید چند عدد دانه به یا مقداری به خشک شده را در یک فنجان آب ریخته و اجازه دهید 20 دقیقه باقی بماند؛ سپس آن را همراه عسل میل کنید. برای درمان عفونت ریه این دمنوش را روزی دو تا سه بار بنوشید.

سخن پایانی

ذات الریه و عفونت ریه یکی از بیماری های شایع ریه است که در صورت مزمن شدن، فرد را دچار مشکلات جدی می کند. شما می توانید با استفاده از دمنوش های گیاهی در کنار داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص، روند درمان خود را سرعت ببخشید.

علاوه بر دمنوش های گیاهی، بخور روزانه، ورزش و نوشیدن چای و شیر گرم موجب باز شدن مجاری تنفسی و خارج شدن مخاط از ریه می شود. روش های پاکسازی ریه، تمرینات تنفسی و عدم استفاده از دخانیات نیز تأثیر مثبتی در بهبود سریع ذات الریه و عفونت ریه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *