مقالات پزشکی

علت ترس و افت لحظه ای فشار خون در سالمندان

علت ترس و افت لحظه ای فشار خون در سالمندان

افت فشار خون در همه افراد دیده می شود و تقریباً همه آن را تجربه کرده اند؛ این عارضه دلایل مختلفی دارد و ممکن است در گروه های مختلف سنی اتفاق بیفتد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله در خصوص ترس و افت فشار خون، علت افت فشار لحظه ای و علت افت فشار خون در سالمندان مطالبی را ارائه کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید. تا به این موضوعات در وبسایت بیوتی سنتر بپردازیم.

ترس و افت فشار خون

همان طور که می دانید فشار خون با استفاده از دستگاه فشار سنج اندازه گیری می شود. اگر میزان فشار خون یک فرد،  30 میلی متر جیوه کمتر از فشار خون معمول او باشد، این مساله به عنوان افت فشار خون در نظر گرفته می شود .فشار خون پایین دلایل مختلفی دارد که یکی از آن ها ترس است. در واقع استرس عاطفی، ترس، حس ناامنی یا درد از شایع ترین علل افت فشار خون محسوب می شوند.

از آن جایی که فشار خون بالا با استرس همراه است، اکثر مردم تصور می کنند که فشار خون پایین باید نشانه چیز دیگری باشد که خطرناک تر است. اما فشار خون پایین نیز یک علامت نسبتاً شایع برای اضطراب است، به ویژه در کسانی که از حملات هراس و اضطراب رنج می برند. به طور کلی گفته می شود که رابطه ترس و افت فشار خون به واسطه تنفس ضعیف فرد در شرایط استرس زا اتفاق می افتد؛ به عبارت دیگر فرد به دلیل ترس، نمی تواند اکسیژن کافی دریافت کند و همین امر منجر به افت فشار خون او می شود.

علت افت فشار لحظه ای

علت افت فشار لحظه ای

به طور کلی، هنگامی که از حالت نشسته یا دراز کشیده به حالت ایستاده تغییر موقعیت می دهید، رگ های خونی بدن شما با انقباض به نیروی جاذبه پاسخ می دهند و این باعث افزایش فشار خون می شود. افت فشار خون لحظه ای به این معنی است که رگ‌ های خونی در حالت ایستاده نتوانند به اندازه کافی منقبض ‌شوند که در این حالت فشار خون پایین می آید و در نتیجه احساس سرگیجه ایجاد می‌ شود.

علل افت فشار لحظه ای عبارتست از:

  • بیماری های سیستم عصبی، مانند نوروپاتی
  • استراحت طولانی مدت در بستر
  • کم آبی بدن
  • ضربان قلب نامنظم (آریتمی قلب)

دلایل گفته شده می توانند علت افت فشار خون در سالمندان نیز محسوب شوند.

حتما مطالعه کنید : درمان فشار خون مینیمم بالا در طب سنتی

درمان افت فشار لحظه ای

معمولاً روش درمانی افت فشار خون با توجه به دلیل افت فشار انتخاب می شود. برای مثال، دوز داروهای موجود که برای افت فشار توسط پزشکان متخصص تجویز می شود، ممکن است در افراد مختلف با بیماری های زمینه ای گوناگون متفاوت باشد ولی در صورتی که برای افت فشار علت خاصی پیدا نشود، پزشک از برخی داروهای رایج برای افزایش فشار خون استفاده می کند.

در صورتی که دچار افت فشار لحظه ای می شوید بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • افت فشار خون لحظه ای یا فشار خون پایین به این معنی است که فشار خون در گردش در بدن، کمتر از حد طبیعی یا کمتر از حد انتظار است.
  • فشار خون پایین تنها در صورتی مشکل ساز است که بر بدن تأثیر منفی بگذارد و علائم ایجاد کند.
  • برخی از علل افت فشار خون عبارتند از از دست دادن خون، کم آبی بدن و برخی داروها، مانند داروهای ضد فشار خون.

کلام پایانی

به طور کلی، استرس و ترس فشار خون را افزایش می دهد، بنابراین بسیاری معتقدند که علت اصلی یا تنها علت احتمالی فشار خون پایین، تنفس ضعیف در هنگام ترس یا شرایط استرس زا است. اما ممکن است دلایل دیگری نیز برای ایجاد رابطه بین ترس و افت فشار خون وجود داشته باشد. اغلب، پس از دوره ‌هایی از اضطراب شدید، بدن احساس خستگی زیادی می‌ کند و این مساله می‌ تواند به کاهش فشار خون در افراد کمک کند.

هم چنین، افسردگی و قند خون پایین ممکن است باعث کاهش فشار خون شود که هر دو ممکن است با اضطراب مداوم مرتبط باشند. کم آبی و گرمازدگی هم می توانند فشار خون را کاهش دهند و باعث اضطراب شوند، اما این دو لزوما به هم مرتبط نیستند.

مهم است که به یاد داشته باشید فشار خون در طول روز در نوسان است. بنابراین قرائت فشار خون پایین ممکن است هیچ ارتباطی با یک مشکل جدی سلامتی نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *