مقالات پزشکی

علت ناگهانی افت قند خون عصبی در افراد سالم چیست؟ روش های درمان فوری و خانگی

علت ناگهانی افت قند خون عصبی در افراد سالم چیست؟ روش های درمان فوری و خانگی

همان طور که می دانید گلوکز منبع اصلی تأمین انرژی بدن و سوخت لازم برای سلول‌ها است. پایین آمدن سطح قند خون یا گلوکز در بدن باعث عارضه ای تحت عنوان هیپوگلیسمی (hypoglycemia) می شود. به طور کلی افت قند خون نشانه بروز اختلال در سلامت بدن است و اطلاع از علائم آن می ‌تواند باعث شود تا از عوارض ناشی از آن جلوگیری کنیم، به همین علت تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از وبسایت بیوتی سنتر در خصوص علت افت قند خون در افراد سالم، افت قند خون عصبی و علت افت قند خون ناگهانی مطالبی را ارائه دهیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

علت افت قند خون در افراد سالم

همان طور که گفتیم منبع اصلی تامین انرژی لازم برای فعالیت های بدن و سوخت لازم برای سلول‌ ها در بدن قند خون یا گلوکز است. هورمون انسولین که از پانکراس ترشح می‌ شود به انتقال گلوکز به سلول‌ های موجود در اندام های مختلف کمک می‌ کند. بدن این امکان را دارد که به صورت طبیعی قند خون را پردازش کند. هنگامی که غذا می ‌خورید، بدن مواد غذایی را به مولکول های قند و از جمله آن ها گلوکز تجزیه می‌ کند.

وقتی میزان گلوکز افزایش می یابد، بدن سلول ‌های خاصی تحت عنوان سلول‌ های بتا انسولین ترشح می‌ کند. انسولین به گلوکز این امکان را می‌ دهد که به داخل سلول ‌ها نفوذ کند و سوخت مورد نیاز برای فعالیت های سلول‌ ها را تامین کند. گلوکز اضافی هم به شکل گلیکوژن در کبد و ماهیچه‌ ها ذخیره می‌ شود.

در صورتی که برای چند ساعت غذا نخورید و مواد مغذی به بدن شما نرسد، بدن شما دچار افت قند خون می ‌شود و این مهم ترین علت افت قند خون در افراد سالم است.  در چنین وقت هایی، لوزالمعده هورمون دیگری را که گلیکوژن نام دارد به کبد می فرستد تا سلول های گلیکوژنی را که در کبد ذخیره شده اند، تجزیه کرده و گلوکز را وارد جریان خون کند. ترشح هورمون گلیکوژن و تجزیه گلوکز اضافی به شکل گلیکوژن در کبد موجب تنظیم شدن قند خون تا زمان مصرف دوباره غذا می‌ شود. در واقع نه تنها بدن به تجزیه گلیکوژن می‌ پردازد، بلکه خود نیز گلوکز تولید کند. این کار در کبد و در کلیه ‌ها انجام می شود.

درمان افت قند خون در افراد سالم

برای درمان افت قند خون در افراد سالم راه های مختلفی پیشنهاد شده است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • برای پیشگیری از افت قند خون سعی کنید برنامه غذایی منظمی داشته باشید و سه وعده غذایی و میان وعده ها را میل کنید.
  • بین وعده‌ های غذایی بیش از ۴ تا ۵ ساعت فاصله نیندازید.
  • نیم ساعت تا یک ساعت پیش از انجام فعالیت های ورزشی یک وعده غذایی سبک میل کنید.
  • هیچ وعده غذایی را از دست ندهید زیرا حذف هر یک از وعده ‌های غذایی با ایجاد اختلال در سطح گلوکز بدن، می تواند افت قند خون را به دنبال داشته باشد.

حتما مطالعه فرمایید : دستگاه فشار سنج خرید انواع دستگاه فشار خون

افت قند خون عصبی

به طور کلی وقتی فردی عصبی شود دچار افزایش قند خون می شود. به عبارت دیگر، قند خون عصبی  به این معنی است که هنگامی که شخصی دچار اضطراب و استرس می ‌شود، میزان قند خون او افزایش می ‌یابد. برای روی دادن قند خون عصبی هیچ توجیه علمی در دست نیست.

در واقع فرد وقتی دچار استرس می شود، هورمون ‌های کورتیزول و آدرنالین در بدن او ترشح می شود. این هورمون‌ ها باعث می شوند که قدرت انسولین در بدن کاهش یابد. به همین دلیل بدن توانایی کنترل قند خون را نخواهد داشت. با این وجود استرس و اضطراب نمی ‌تواند در یک فرد سالم موجب بالا رفتن قند خون شود.

برای پایین آوردن قند خون عصبی می توانید از عرقیات و دم کرده های مختلف استفاده کنید که مهم ترین آن ها دارچین است.  هم چنین بهتر است در چنین شرایطی سعی کنید از موقعیت استرس زا فاصله بگیرید و چند نفس عمیق بکشید یا مقداری آب بنوشید. با این کارها می توانید تا حدودی قند خون عصبی خود را پایین بیاورید ولی اگر این حالت تکرار شد حتماً باید برای بررسی های بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

کلام پایانی

علت افت قند خون ناگهانی (هیپوگلیسمی) انجام فعالیت بدنی شدید و مصرف غذای ناکافی است که می تواند باعث بروز خطراتی برای فرد شود. افرادی که دچار مشکلات زمینه ای هستند، ممک است در شرایط استرس زا دچار افزایش قند خون یا دیابت عصبی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *