مقالات پزشکی

علت پایین آمدن اکسیژن خون چیست؟ [درمان افت و کمبود]

علت پایین آمدن اکسیژن خون چیست؟ [درمان افت و کمبود]

یکی از وظایف جریان خون، رساندن اکسیژن توسط گلبول‏های قرمز به نقاط مختلف و اندام‏های بدن است. با این حال گاهی اوقات ممکن است اکسیژن خون کم شده و هیپوکسیمی یا کاهش سطح اکسیژن رخ دهد. علت پایین امدن اکسیژن خون همیشه برای بسیاری از افراد یک سوال بوده است. از این رو در این مقاله به بررسی علل پایین آمدن سطح اکسیژن خون پرداخته و درمان کمبود اکسیژن را هم بیان می‎کنیم.

درباره کاهش سطح اکسیژن خون بیشتر بدانیم

در بالا بیان کردیم هنگامی که جریان خون در بدن نتواند اکسیژن را به صورت کامل به اندام‌ها برساند، بدن کمبود اکسیژن پیدا می‌کند. این عمل ممکن است ابتدا باعث برخی علائم مانند سرگیجه و کمبود حواس شده و بعد از آن به اندام‌های بدن آسیب جدی وارد می‌کند. از این رو باید این بیماری به صورت جدی بررسی شود و هرگونه علائم از این بیماری را جدی گرفت. در ادامه بررسی خواهیم کرد که علت پایین آمدن اکسیژن چیست و چه درمانی برای هر کدام از این علت‏ها وجود دارد.

علت پایین امدن اکسیژن خون چیست و درمان هر کدام به چه صورت است؟

برای اینکه کمبود اکسیژن در خون پیدا شود، عوامل متعددی وجود دارند. این عوامل هر کدام بر اثر دلایل محیطی یا بیماری‎هایی که مربوط به اندام‎های بدن است ممکن است اتفاق بیفتد. البته خوب است بدانیم که برای هریک از این دلایل درمانی نیز وجود دارند که بعضی از این درمان‏ها در منزل توسط خود شخص و بعضی در مراکز درمانی توسط پزشک انجام خواهند شد. لازم به ذکر است داشت یک پالس اکسیمتر در منزل می تواند برای مطلع شدن از اکسیژن خون برای شما مفید باشد. در این مقاله از وبسایت بیوتی سنتر علت پایین امدن اکسیژن خون و درمان‏ها را بررسی خواهیم کرد.

کم بودن اکسیژن در هوا

دلیل: گاهی اوقات ممکن است میزان اکسیژن هوا به دلایلی کم شود. ممکن است در زمستان بخاطر بد سوختن وسایل گازسوز در اتاق کمبود اکسیژن ایجاد شود. ممکن است بخاطر رفتن به ارتفاعات دچار کمبود اکسیژن شوید.

درمان: از مکانی که کمبود اکسیژن وجود دارد خارج شوید. سعی کنید با یک دستمال خیس جلوی بینی و دهان خود را بپوشانید. این کار باعث می‎شود بتوانید اکسیژن را کمی به اندام‎های بدن برسانید. در صورت وجود علائم زیاد حتما به پزشک مراجعه کنید.

کمبود اکسیژن به دلیل کم خونی

کمبود اکسیژن به دلیل کم خونی

دلیل: کم خونی یکی از شایع‏ترین علائم کمبود اکسیژن است. بیشتر زنان دچار کم خونی هستند. در این بیماری به دلیل کمبود هموگلوبین اکسیژن کمتر به اندام‏های بدن خواهد رسید. این امر ممکن است آسیب جدی وارد کند.

درمان: بهترین درمان کمبود اکسیژن خون به دلیل کم خونی در خانه این است که از سبزیجات و مواد غذایی مملو از آهن استفاده شود. هم‏چنین داروهای مکمل بدون نسخه پزشک نیز وجود دارند که می‎توان آن‎ها را برای جبران کم خونی مصرف کرد.

حتما مطالعه کنید : اکسیژن خون کودکان باید چند باشد؟

کمبود اکسیژن به علت بیماری قلبی و عروقی

دلیل: بیماری قلبی و عروقی مانند کم خونی نیز باعث کم شدن سرعت جریان خون و نرسیدن اکسیژن به اندام‎های مختلف بدن می‎شود. این کار هم ممکن است آسیب جدی به بدن وارد شود.

درمان: برای جلوگیری از بیماری قلبی و عروقی باید از استرس به دور باشید. چربی خون بالا باعث ایجاد بیماری قلبی می‎شود. به همین دلیل باید از خوردن غذاهای چرب و فست فود جلوگیری کرد یا به میزان کم مصرف کرد. در صورت بروز علایم شدید بیماری باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

آسم و بیماری های انسداد ریوی

آسم و بیماری های انسداد ریوی

دلیل: آسم یا بیماری های ریوی گاهی اوقات به دلایل ژنتیکی یا ارثی و گاهی اوقات به دلایل ویروسی پدید می‎آید.شاید یکی از شایع‏ترین علت پایین امدن اکسیژن خون این است که فرد دچار بیماری‏های تنفسی باشد. در این صورت نیز ممکن است به ریه و دیگر اندام‏ها آسیب جدی وارد شود.

درمان: درمان کمبود اکسیژن خون در اثر بیماری ریوی و آسم این است که فرد ابتدا در هوای آزاد قرار بگیرد. سپس باید از ویروس‏ها دوری کرد. بیماری‏هایی نظیر آنفولانزا و کرونا باعث ازدیاد یا ایجاد بیماری ریوی می‎شوند. از این رو باید نسبت به این ویروس‎ها با رعایت کردن یا واکسن زدن مصون ماند. هم‏چنین برای آسم نیز نباید در مکان‏هایی که گرد و خاک زیاد است قرار گرفت.

حتما مشاهده کنید : بالا بردن اکسیژن خون با کندر؛ طریقه نحوه مصرف

کمبود اکسیژن ناشی از نفخ

علت: گاهی اوقات مشکلات گوارشی مانند نفخ هم علت پایین امدن اکسیژن خون می‌شوند. این بیماری‎ها گاهی ممکن است به صورت مستقیم تاثیر نگذارند و نادیده گرفته شوند اما می‎توانند به شدت مضر باشند.

درمان: راه‏های درمانی بسیاری برای نفخ و جلوگیری از آن وجود دارند. می‏توانند در هنگام نفخ از نعنا و ترکیبات آن استفاده کنید. تقصیر شده گیاه چهل گیاه نیز برای نفخ مناسب است. هم‎چنین باید از خوردن غذاهای نفاخ در صورت داشتن مشکل معده جلوگیری کرد.

سخن پایانی

علت پایین امدن اکسیژن خون بسیار مهم است و باید هر کدام از این علت‏ها در نظر گرفته شود. زیرا کمبود اکسیژن ممکن است آسیب جدی به بدن برساند. از این رو  در این مطلب علل به همراه درمان را نیز بیان و بررسی کردیم. با این حال در صورت وجود مشکل جدی حتما به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *