مقالات پزشکی

همه چیز درباره واکسن گارداسیل 9

واکسن گارداسیل 9 بیوتی سنتر

Gardasil-9 چیست؟

واکسن گارداسیل 9 واکسنی هست که از ابتلا به ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) محافظت می‌کند. HPV یک ویروس شایع است که از طریق رابطه جنسی (STI) انتقال پیدا می کند.

انواع خاصی از ویروس HPV می‌توانند منجر بیماری هایی مثل سرطان دهانه رحم، واژن، مقعد، آلت تناسلی و گلو شوند. واکسن Gardasil-9 از ابتلای افراد به 9 مورد بیماری که با سرطان‌های مرتبط با HPV در ارتباط هستند، محافظت می‌کند.

چه گروه سنی می توانند از واکسن گارداسیل 9 استفاده کنند؟

  • دختران و زنان ۹ تا ۴۵ ساله
  • پسران و مردان ۹ تا ۲۶ ساله تجویز می‌شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال ۲۰۱۴ Gardasil-9 را برای مردان و پسران تأیید کرد. قبل از سال 2014، این واکسن تنها برای زنان و دختران مورد استفاده قرار می گرفت.



گارداسیل 9 چگونه عمل می‌کند؟

همانطور که گفته شد ویروس HPV، ویروسی است که از راه رابطه جنسی شامل واژینال، مقعدی یا دهانی با فرد مبتلا به این ویروس ، انتقال پیدا می کند. HPV می‌تواند باعث ایجاد چندین بیماری از جمله سرطان دهانه رحم، واژن، فرج، مقعد، سر و گردن و زگیل تناسلی شود.

گارداسیل 9 واکسنی است که با فعال کردن سیستم ایمنی بدن شما در برابر HPV عمل می‌کند. وظیفه اصلی سیستم ایمنی بدن شناسایی و مبارزه با میکروب‌ها است. با این حال، اولین بار که بدن شما با یک میکروب جدید مواجه می‌شود، ممکن است به سرعت با آن مبارزه نکند. تزریق واکسن به آماده‌سازی سیستم ایمنی بدن شما در صورت تماس با آن باکتری یا ویروس خاص در آینده کمک می‌کند.

گارداسیل 9، بعد از تزریق ، بدن شما را برای مبارزه با HPV در صورت مواجهه با آن آماده خواهد کرد. واکسن گارداسیل 9 از پروتئین‌هایی ساخته شده که مشابه بخشی از ویروس HPV هستند. این واکسن حاوی هیچ ویروس HPV واقعی نیست، بنابراین نمی‌تواند شما را بیمار کند.

پروتئین‌هایی که شبیه HPV هستند، سیستم ایمنی بدن شما را تحریک می‌کنند و بدن شما در برابر این پروتئین‌ها ایمنی ایجاد می‌کند. بنابراین، اگر در معرض هر یک از نه نوع HPV که واکسن در برابر آن محافظت می‌کند قرار بگیرید، بدن شما از قبل می‌داند که چگونه با ویروس مبارزه کند. این باعث می‌شود احتمال ابتلا به زگیل تناسلی یا سرطان دهانه رحم، واژن، فرج، مقعد یا سر و گردن ناشی از HPV بسیار کمتر شود. همچنین خطر ابتلا به نئوپلازی داخل اپیتلیال مقعد (رشد غیر طبیعی سلول‌ها در پوشش مقعد) را کاهش می‌دهد.


چه مدت طول می‌کشد تا واکسن گارداسیل اثر کند؟

به طور معمول، بدن شما حدود ۲ هفته پس از تزریق واکسن شروع به ایجاد ایمنی می‌کند. بنابراین، گارداسیل 9 چند هفته پس از تزریق واکسن در بدن شما شروع به کار می‌کند. در مطالعات بالینی، افرادی که واکسن گارداسیل 9 را دریافت کردند، یک ماه پس از آخرین دوز خود شواهدی از سلول‌های سیستم ایمنی که با HPV مبارزه می‌کنند، داشتند.

تکمیل دوره واکسیناسیون دو یا سه دوزی مهم است. اگرچه واکسن پس از یک دوز شروع به ایجاد ایمنی در بدن شما می‌کند، اما دوز دوم (و در برخی موارد، سوم) ایمنی شما را بیشتر تقویت می‌کند. با دریافت دوره دو یا سه دوزی که توسط پزشک یا داروساز شما توصیه می‌شود، بیشترین محافظت را خواهید داشت.

منبع:https://www.medicalnewstoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *