مقالات پزشکی

کمبود کدام ویتامین باعث خشکی دهان میشود؟ درمان و علت در طب سنتی

کمبود کدام ویتامین باعث خشکی دهان میشود؟ درمان و علت در طب سنتی

 خشکی دهان هم از آن دسته عوارضی است که تقریباً همه ما در طول زندگی ممکن است به آن دچار شده باشیم. این عارضه علل مختلفی می تواند داشته باشد و از یک سرما خوردگی ساده گرفته تا کمبود برخی ویتامین ها می توانند باعث شوند تا دچار خشکی دهان شویم؛ ولی ما امروز در این مقاله از بیوتی سنتر به این موضوع می پردازیم که کمبود کدام ویتامین باعث خشکی دهان می شود؛ پس اگر شما هم مایل هستید تا در این خصوص اطلاعات بیشتری را به دست بیاورید، تا انتها با ما همراه باشید.

علل خشکی دهان

به طور کلی خشکی دهان به واسطه اختلالات غدد بزاقی ایجاد می شود؛ به این معنی که غدد بزاقی کمتر از میزان استاندارد خود، بزاق ترشح می کنند.  هم چنین برخی شرایط خاص و ابتلا به بعضی بیماری‌ های حاد نظیر اوریون هم می‌ تواند موجب خشکی موقت دهان شوند.

اما دلایل مختلفی از جمله رادیوتراپی (اشعه‌ درمانی) سر و گردن، مصرف برخی داروها، بعضی بیماری‌ های سیستمیک، سوء‌تغذیه و شیمی درمانی هم می توانند باعث ابتلا به خشکی پایدار دهان شوند. هم چنین این عارضه در بیماران دیابتی هم به دلیل دفع مقدار زیاد آب ممکن است بروز کند.

استفاده از دارو‌های ادرارآور، فشار خون، اعصاب، ضد افسردگی و هم چنین ضد گرفتگی‌ های ماهیچه‌ای و ضد حساسیت می ‌تواند از رایج‌ ترین عوامل خشکی دهان باشد.

ابتلا به برخی آلرژی‌ ها، بزرگ بودن لوزه سوم یا گرفتگی بینی هم به دلیل این که موجب می ‌شود تا فرد از راه دهان نفس بکشد، می تواند باعث خشکی دهان شود.

کمبود ویتامین ‌های B2، A  و کم‌ خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 هم از علت های دیگر خشکی دهان هستند.

هم چنین افزایش سن (۵۰ الی ۶۰ سال) هم می تواند یکی دیگر از علل خشکی دهان محسوب شود که به واسطه تغییرات به وجود آمده در بدن و اختلال در عملکرد غدد بزاقی ایجاد می شود.

علت خشکی دهان در طب سنتی و راهکارهای درمانی آن

علت خشکی دهان در طب سنتی و راهکارهای درمانی آن

علت خشکی دهان در طب سنتی هم ابتلا به برخی از بیماری ‌ها و خشکی مزاج، مهم ترین و اصلی ‌ترین علل بروز خشکی دهان است؛ طب سنتی با در نظر گرفتن طبع و مزاج افراد راهکارهایی درمانی را ارائه داده است که می‌ تواند موثر باشد، از جمله این که:

  • آب بیشتری مصرف کنید: بدن انسان به عنوان یک سیستم کار می کند و زمانی که بخشی از آن دچار خشکی و کم آبی می شود، آب را از سایر قسمت ها جذب می کند و برعکس این موضوع هم صادق است، بنابراین هنگامی که  قسمتی از بدن نظیر دهان دچار خشکی می‌ شود این عارضه علامتی است که از خشکی کل بدن خبر می دهد.
  • افراد خشک ‌مزاج: کسانی که خشک مزاج هستند، بیشتر در معرض خشکی مخاط دهان و بینی‌ قرار می گیرند. این قبیل افراد یک ساعت پیش از حمام کل بدنشان را به روغن بادام شیرین آغشته کنند و بعد از این که روغن  جذب پوست و بدنشان شد استحمام کنند.
  • افراد دارای طبع صفراوی: این افراد صبح‌ ها که از خواب بیدار می‌ شوند طعم دهانشان تلخ است و مستعد خشکی دهان و سایر مخاط‌ ها هستند. مصرف سکنجبین می تواند به این افراد کمک ‌کند. سکنجبین از سرکه و عسل یا سرکه و شکر درست می ‌شود. خوردن غذاهایی نظیر ماست و دوغ، کاهو و خیار، به برطرف شدن خشکی بدن و دهان این افراد کمک می ‌کند. هم چنین نگه داشتن تخم خرفه در دهان برای از بین بردن خشکی دهان آن ها مفید است.

حتما مطالعه کنید : درمان فشار خون مینیمم بالا در طب سنتی

کمبود کدام ویتامین باعث خشکی دهان می شود؟

کمبود کدام ویتامین باعث خشکی دهان می شود؟

همان طور که گفتیم یکی از علل اصلی خشکی دهان، کمبود برخی ویتامین هاست؛ مهم ترین عللی که موجب می شود بدن دچار کمبود ویتامین شود، عدم پیروی از یک رژیم غذایی سالم است با این حال دلایل دیگری از جمله نقص در جذب ویتامین ها هم می تواند منجر به کمبود آن ها در بدن شود.

به عنوان مثال، هر چند روی (zinc) مانند پروتئین، ویتامین A و آهن نمی تواند غدد بزاقی را تحت تأثیر قرار ‌دهد، ولی می ‌تواند بر میزان بزاق تولید شده در دهان اثر بگذارد و خشکی دهان را برطرف کند.

هم چنین بر اساس نتایج  مطالعه ای که در آگوست 2017 در مجله آکادمی دندانپزشکی منتشر شد، ویتامین های B کمپلکس نقش مهمی در سلامت انسان دارد.

در واقع، کمبود ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B6 و آهن می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی مرتبط با زبان شوند. به عنوان مثال کمبود ویتامین های B2 و B3 باعث تورم زبان می شود، در حالی که کمبود ویتامین B6 باعث زخم یا سوزش زبان می شود. کمبود آهن نیز معمولا باعث قرمزی زبان و سوزش آن می شود.

درمان خشکی دهان با استفاده از  غذاهای سالم

اگر به خشکی زبان، خشکی دهان یا علائم کمبود ویتامین دچار هستید، باید در سالم بودن رژیم غذایی خود بازنگری کنید. شما باید نزدیک به 30 ویتامین و مواد معدنی مختلف را از غذاهایی که می خورید دریافت کنید، زیرا بدن شما قادر به تولید کافی مواد مغذی و ویتامین ها نیست و شما باید برای درمان خشکی دهان آن ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. هر چند که می‌ توانید از مکمل‌ های خوراکی یا تزریقی استفاده کنید، ولی مصرف این مواد معدنی ضروری و ویتامین‌ ها از طریق غذاهایی که می‌ خورید، سالم ‌تر است.

اگر مشکلات سلامت دهان و دندان شما ناشی از کمبود ویتامین است، ویتامین‌ ها و مواد معدنی که  باید به صورت روزانه از آن ها استفاده کنید عبارتند از انواع پروتئین ها، ویتامین هایی مانند ویتامین  A، ویتامین B1، ویتامین  B2، ویتامین  B3، ویتامین  B6، ویتامین  B12 و مواد معدنی نظیر روی و آهن. بسیاری از غذاها مانند حبوبات و محصولات لبنی دارای چندین مورد از این مواد هستند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به این پرسش که کمبود کدام ویتامین باعث خشکی دهان می شود، پاسخ دهیم و گفتیم هر چند که کمبود ویتامین های B کمپلکس می توانند بر سلامت دهان شما تأثیر بگذارد، ولی این ویتامین ها تنها مواد مغذی نیستند که ممکن است این کار را انجام دهند، بلکه کمبود ویتامین‌ های  A، C  و  K و همین طور آهن و روی، هم می‌ توانند موجب پیدایش عوارضی در دهان مانند خشکی دهان، خونریزی لثه تا التهاب دهان و لب‌ها (معروف به استوماتیت) شوند. کمبود این مواد غذایی هم چنین می تواند موجب بروز ترک خوردگی و شکافتن لب ها شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *