مقالات پزشکی

ایا فشار خون پایین باعث مرگ میشود؟ فشار خون چند باعث سکته و کما میشود؟

ایا فشار خون پایین باعث مرگ میشود؟ فشار خون چند باعث سکته و کما میشود؟

همان‌طور که فشار خون بالا خطرناک است و باید جدی گرفته شود، فشار خون پایین هم می‎تواند بسیار مشکل ساز و خطرناک دیده شود. بسیاری از افراد به علت ژنتیکی دارای فشار خون پایین هستند. با این حال گاهی اوقات می‎پرسند که ایا فشار خون پایین باعث مرگ میشود یا اینکه فشار خون چند باعث سکته میشود؟ در این حالت باید از نظر پزشکی بررسی شود تا جواب قانع کننده‏ای برای این سوالات پیدا کنیم. پس در این مقاله از بیوتی سنتر با ما همراه باشید تا به جواب این سوالات برسیم و فشار خون پایین را بررسی کنیم.

خطرات فشار خون پایین

در بالا بیان کردیم که بسیاری از افراد به دلایلی از جمله ژنتیکی دارای فشار خون پایین یا هایپوتنشن هستند. منظور از فشار خون پایین، عدد دیاستولیک و سیستولیک کمتر از ۱۲۰ و ۸۰ میلی متر جیوه است که از روی دستگاه فشار سنج خوانده می شود. با این حال عده‌ای فشار کمتر از این مقدار را به صورت مداوم داشته و مشکلی برای آن‌ها پیش نمی‌آید. به عنوان مثال ممکن است فرد از جای خود بلند شده سرگیجه را تجربه کند اما دوباره به حالت اولیه بازگردد.

با این حال بدن برای فشار کمتر از ۶ ممکن است نتواند مقابله‌ای پیدا کرده و فرد دچار سرگیجه، غش کردن و تنگی نفس شود. این مشکلات ممکن است باعث خطراتی برای فرد شود. اما ایا فشار خون پایین باعث مگر میشود؟ با ما همراه باشید تا این موضوع را هم مشخص کنیم.

ایا فشار خون پایین باعث مرگ میشود و اقدامات پزشکی در این حالت چیست؟

در بالا بیان کردیم زمانی که فشار خون فرد پایین‏تر از 6 باشد و بدن قادر به مقابله با این شرایط نباشد، علائم فشارخون پایین تشدید شده و ممکن است موجب غش، سرگیجه یا تنگی نفس شود. اما گاهی اوقات ممکن است افت ناگهانی فشار خون یا به اصطلاح شوک برای بیمار رخ دهد. که وی سریعا غش کرده و هوشیاری خود را دست می‏دهد.

 اما ایا فشار خون پایین باعث میشود؟ زمانی که علائم فشار  خون پایین مانند سرگیجه، تنفس سریع، سرد شدن پوست و رنگ پریدگی را مشاهده می‎کنید باید فرد را به حالتی بخوابانید که پاهای وی بالاتر از بدن او قرار بگیرد. اگر تنها هستید و خود این علائم را داشتید روی زمین بخوابید و پاهای خود را رو به بالا به دیوار بچسبانید.

معمولا بعد از چند دقیقه گردش خون در بدن عادی شده و فشار خون بالا می آید. فشار خون پایین در ابتدا باعث عدم رسیدن خون به اندام‏های مهم بدن مانند مغز و قلب می‎شود. بسیار مهم است که این اندام‏ها مکررا توسط اکسیژن خون تغذیه شوند. در صورت نرسیدن خون و فشار پایین آن، عملکرد قلب یا مغز مختل شده و ممکن است باعث مرگ مغزی، سینکوپ یا شوک شود. اگر شوک اتفاق افتاد و فرد غش کرد، تنها سعی کنید وی را به پزشک برسانید.

حتما مشاهده کنید : آیا فشار خون ۱۴ خطرناک است؟

فشار خون چند باعث سکته میشود و آیا به بیماری قلبی مرتبط است؟

زمانی که فشار خون در رگ‏ها کمتر از عدد 6 باشد، خون رسانی به اندام‏های بدن بسیار آهسته‏تر انجام می‌شود. اولین جایی که از خونرسانی کم آسیب می‎بیند و ممکن است واکنش نشان دهد مغز است. سپس قلب هدف قرار می‎گیرد. در این حالت ضربان قلب کم شده و ممکن است ایست قلبی اتفاق بیفتد. بعد از قلب هم کلیه و کبد از فشار خون پایین تاثیر می‎پذیرند. البته وجود فشار خون پایین به صورت مداوم ممکن است خود به علت بیماری قلبی باشد.

در این حالت نیز به علت سخت کار کردن قلب ممکن است سکته اتفاق بیفتد. این موارد بیشتر در افراد میانسال بروز می‏کند که بیماری قلبی دارند. از این رو باید فشارخون این افراد همیشه کنترل شود. با این حال ممکن است افراد دیگر نیز در هر سنی فشار خون پایین داشته باشند. بنابراین نیاز است که این بیماری با اهمیت دیده شده و به دنبال درمان آن باشند.

سخن پایانی

ایا فشار خون پایین باعث مرگ میشود؟ این سوالی است که باعث استرس فراوان برای افراد بیمار در این زمینه می‎شود. در این مطلب ابتدا شرح داده شد فشار خون پایین چه خطراتی را می‏تواند به دنبال داشته باشد. بعد از آن بیان کردیم که آیا این بیماری باعث مرگ می‎شود و علت مرگ در این حالت چیست.

سپس فوریت‏های پزشکی برای کسی که فشار خون پایین و علائم آن را دارد، مطرح کردیم. بعد از آن درباره دلایل سکته بخاطر فشار خون پایین صحبت کردیم. با این حال باز هم خاطر نشان می‏کنیم که در صورت داشتن علائم شدید فشار خون پایین حتما به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *