مقالات پزشکی

علت درد وسط ستون فقرات و راه درمان آن

درد وسط ستون فقرات

ستون فقرات بدن ما از 33 مهره تشکیل شده که درد در هر قسمتی از این مهره ­ها نشان دهنده وجود مشکل در یک قسمت بدن است. با شناخت درست این نواحی قادر خواهید بود تشخیص دهید درد خود به کدام منطقه بدن مرتبط بوده و اقدام به درمان آن کنید.

درد هر مهره ­ی ستون فقرات نشان­ دهنده چه مشکلی است؟

  • درد در قسمت قفسه سینه به همراه سر درد و درد کلیوی می­ تواند نشان­ دهنده مشکل در بخش مهره ­های سینه باشد.
  • آسیب دیدگی مهره ­ی گردن اغلب خود را به شکل مشکلات بینایی و شنوایی نشان می­دهد.
  • اگر مهره ­های میانی در قسمت کمر دچار آسیب شود، احساس کمر درد شدیدی خواهید داشت و در هنگام پیاده­ روی بیشتر آن را حس می­کنید.

علت درد وسط ستون فقرات

علت درد وسط ستون فقرات

علت درد وسط ستون فقرات

درد وسط ستون فقرات یا کمر می­تواند به علل مختلفی نظیر آسیب دیدگی یا نشستن غلط بوجود آید. در ادامه علل مختلف این درد را بررسی خواهیم کرد.

طرز غلط نشستن یا ایستادن :

وضعیت صحیح نشستن و ایستادن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و قوز کردن سبب ایجاد فشار اضافه بر روی ستون فقرات خواهد شد. به مرور زمان، حالت نامناسب بدن باعث ایجاد درد در قسمت میانی ستون فقرات می­شود.

پوکی استخوان :

یکی از بیماری­ های استخوانی جدی که ممکن است هر فردی به آن مبتلا شود، پوکی استخوان است. در این بیماری استخوان­ های بدن تا حد زیادی شکننده می ­شوند. افرادی که پوکی استخوان دارند در اثر آسیب و شکستگی ممکن است در ناحیه کمر دچار درد های شدیدی شوند.

سن بالا :

با بالاتر رفتن سن مایع میان مفاصل نخاعی کاهش یافته و استخوان­ها رفته رفته نازک می­شوند. همین امر سبب ایجاد دردهای مختلفی در بدن خواهد شد که یکی از شایع­ترین این دردها، درد در قسمت میانی ستون فقرات است.

آرتروز :

آتروز هم از جمله بیماری­های دردناکی است که افراد زیادی را درگیر می­کند. آتروز نوعی بیماری مفصلی بوده که در آن قسمت انتهای استخوان­ ها به هم سابیده شده و تولید درد و سوزش می­ کنند. روماتیسم ستون فقرات باعث ایجاد درد زیادی در ناحیه کمر شده و فعالیت­ های روزمره را دچار مشکل می­کند.

آسیب و شکستگی مهره :

آسیب و شکستگی مهره

آسیب و شکستگی مهره

در اثر تصادف، مسابقات ورزشی و هر فعالیت دیگری ممکن است مهره ­های ستون فقرات دچار ترک یا شکستگی شوند. در این مورد درد شدید به همراه گزگز خود را نشان می­دهد و باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

مشکل کلیه :

وجود مشکل در کلیه­ ها می­تواند درد زیادی را در قسمت میانی ستون فقرات درست در زیر قفسه­ ی سینه ایجاد کند. علائم مشترک در مورد درد کلیه استفراغ، حالت تهوع، تب و لرز است که بر اثر سنگ کلیه و انواع عفونت­ها ایجاد می ­شوند و درد زیادی را در ستون فقرات بوجود می ­آورند.

اضافه وزن :

اضافه وزن بدن هم فشار اضافه بر روی استخوان­ ها و ستون فقرات وارد کرده و در نتیجه ممکن است یکی از علل ایجاد درد در ستون فقرات همین مورد باشد.

اسکولیوز :

به انحراف جانبی ستون فقرات بدن اسکولیوز گفته می­ شود که با مرور زمان دردی در قسمت میانی ستون فقرات به وجود خواهد آرود.

علاوه بر موارد بالا، ممکن است عوامل دیگری هم در ایجاد درد قسمت میانی ستون فقرات موثر باشند که بهتر است در همان مراحل اولیه به پزشک مراجعه بفرمائید.

حفظ وزن متعادل و تناسب بدن، وضعیت صحیح بدن در هنگام نشستن و ایستادن، بلند نکردن اشیا سنگین و ورزش­های سبک به شما کمک می­کند از ایجاد درد در ستون فقرات جلوگیری کنید.

راه درمان درد وسط ستون فقرات :

راه درمان درد وسط ستون فقرات

راه درمان درد وسط ستون فقرات

بسته به علت ایجاد درد در قسمت میانی ستون فقرات، روش­های درمانی آن هم متفاوت است. اما تعدادی درمان خانگی وجود دارد که ممکن است با انجام آن­ها، درد شما تسکین یابد.

درمان­های خانگی ستون فقرات :

  1. استفاده از کمپرس ­های سرد و گرم باعث تسکین درد خواهد شد.
  2. حالت نشستن و ایستادن خود را تصحیح کرده و قوز نکنید.
  3. انجام برخی از تمرینات ورزشی باعث تقویت عضلات و کاهش درد می­شوند.

 نکته » البته بهتر است قبل از انجام تمرینات ورزشی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

درمان­های پزشکی ستون فقرات :

درد کمر و درد ستون فقرات، از اهمیت زیادی برخوردار هستند و بهتر است در صورت تداوم درد سریعا به پزشک مراجعه فرمائید. درمان­ های پزشکی هم شامل موارد مختلفی می­شوند که در ادامه به توضیح آن­ها خواهیم پرداخت.

داروهای تجویز شده توسط پزشک :

در طول دروه­­ی درمان پزشک برای شما داروهای مسکن و شل کننده­ های عضلانی تجویز خواهد کرد که باعث کاهش درد در ستون فقرات شما خواهد شد.

ماساژ درمانی :

یکی از درمان­ هایی که ممکن است توسط پزشک به شما توصیه گردد، ماساژ درمانی است که نقش مهمی را در بهبود درد ایفا خواهد کرد.

فیزیوتراپی :

از جمله بهترین درمان­ ها برای توانبخشی و رفع دردهای بدن، گذراندن دوره ­های فیزیوتراپی است که فرد متخصص با انجام حرکات درست ورزشی به بیمار در این راه کمک خواهد کرد.

جراحی :

در صورتی که درد کمر توسط دارو و روش ­های دیگر از بین نرود، ممکن است بیمار نیاز به عمل جراحی پیدا کند. از جمله رایج­ترین عمل های کمر دیسککتومی، فیوژن و لامینکتومی هستند که بسته به نوع درد کمر، یکی از آن­ها توسط پزشک انجام خواهند گرفت.

کلام پایانی

ما در سایت فروشگاهای بیوتی سنتر تلاش نمودیم تا تمامی موارد مهم در رابطه با علت درد وسط ستون فقرات و راه درمان آن را برای شما عزیزان شرح دهیم، همچنین شما عزیزان می توانید برای خرید آنلاین لوازم و تجهیزات پزشکی در همین سایت سفارش خود را تکمیل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *