مقالات پزشکی

درمان گیاهی واریس

واریس

امروزه یکی از مشکلات رایج در جامعه، واریس می باشد. در حقیقت واریس یک نوع بیماری بوده که در صورت ابتلا، باعث نزدیک شدن غیر طبیعی رگ ها به سطح پوست شده و حالتی ناخوشایندی را فرای فرد مبتلا به این بیماری، ایجاد می کند. معمولا بیماری واریس در قسمت هایی از بدن از جمله در قسمت ماهیچه های پشت پا ایجاد می شود. در این صورت باعث اختلال در عمل بازگشت خون از اندام ها به قلب شده در نتیجه دریچه های رگ پا نمی توانند به درستی کار خود را انجام دهند. بر اساس سرشماری، حدود ده درصد آقایان و حدود بیست و پنج در صد خانم ها دچاری بیماری واریس شده اند.

از علائم بیماری واریس می توان به بی حوصلگی، خستگی بیش از حد، درد، احساس سوزش، خواب رفتگی پاها، سنگین شدن پاها و… اشاره کرد.

هم چنین عواملی نیز باعث ایجاد بیماری واریس می شوند که از جمله این عوامل می توان به ایستادن بیش از اندازه، وراثت، استفاده از قرص های ضد بارداری، بلوغ، مصرف بیش اندازه نمک، اضافه وزن و چاقی، استعمال دخانیات مانند سیگار، مصرف بیش از حد شیرینی و غذاهای چرب، تغییرات هورمونی بدن در دوران بارداری و… اشاره نمود.

برای درمان واریس روش های مختلفی مانند روش های درمان شیمیایی و درمان گیاهی وجود دارد. در روش های درمان شیمیایی، فرد باید به مطب و نزد پزشک معالج رفته و تحت درمان قرار گیرد در حالی که درمان گیاهی واریس، با استفاده از روش های گیاهی و طبیعی انجام می شود و فرد می تواند در منزل به این درمان اقدام کند. در ادامه مقاله به توضیح مختصری از روش های درمان گیاهی واریس می پردازیم.

روش های طبیعی درمان واریس

برخی از روش های طبیعی در درمان واریس

برخی از روش های طبیعی در درمان واریس

همان طور که گفته شد برای درمان واریس می توان از روش های طبیعی بهره برد که عبارتند از:

  • استفاده از روغن بابونه

یکی از روش های درمان طبیعی برای بیماری واریس، استفاده از روغن بابونه است. استفاده از بابونه، مشکلات رگ ها مانند سنگینی و ناراحتی آن ها را برطرف کرده و سبب تسکین و بهبودی رگ ها می شود. طرز استفاده از بابونه به این صورت است که داخل ظرفی مقداری روغن نارگیل ریخته سپس مقداری روغن بابونه به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. سپس آن را روی ناحیه مورد نظر گذاشته و به خوبی ماساژ داده و اجازه دهید که شب تا صبح روی ناحیه مورد نظر بماند. برای رسیدن به نتیجه مورد نظر باید این روش درمانی را به صورت مرتب شب ها قبل از خواب و به مدت چند هفته انجام دهید.

  • استفاده از روغن سرو

یکی دیگر از روغن های مفید و موثر برای درمان واریس، استفاده از روغن سرو است. استفاده از روغن سرو به تقویت و افزایش گردش خون کمک می کند. برای استفاده از روغن سرو، به مقدار پنج قطره از این روغن را روی محل مورد نظر ریخته و به خوبی ماساژ داده تا جذب پوست شود. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، بهتر است که این روش درمانی را روزی دو مرتبه و به مدت چند هفته انجام دهید.

  • استفاده از روغن زیتون

روغن زیتون فواید زیادی دارد و برای درمان بیماری های مختلفی استفاده می شود. در درمان واریس نیز  روغن زیتون یکی از روغن های بسیار مفید و موثر است. به طور کلی استفاده از روغن زیتون، باعث افزایش گردش خون می شود. برای استفاده از روغن زیتون برای درمان واریس، ابتدا درون ظرفی مقداری روغن ویتامین E ریخته و سپس مقداری روغن زیتون به آن اضافه کرده و مخلوط کنید و آن را روی موضع مورد نظر قرار داده و به مدت پنج دقیقه به خوبی ماساژ دهید. برای رسیدن به نتیجه مورد نظر، معمولا این روش درمانی را باید روزانه دو مرتبه و به مدت دو ماه انجام دهید. تا به نتیجه مطلوب برسید.

  • روش های گیاهی برای درمان واریس

علاوه بر استفاده از روغن ها به صورت موضعی، درمان گیاهی واریس نیز از دیگر روش های خانگی و ساده ای که می توان از آن ها بهره برد.

  • استفاده از گیاه جعفری

استفاده از گیاه جعفری برای درمان واریس

استفاده از گیاه جعفری برای درمان واریس

یکی از روش های درمان گیاهی واریس، استفاده از گیاه جعفری است. از آن جایی که جعفری سرشار از انواع ویتامین است، استفاده از آن باعث تقویت رگ ها و کاهش درد می شود. طرز استفاده از این گیاه پر خاصیت به این صورت است که ابتدا مقداری جعفری را در مقداری آب (یک لیوان) جوشانده و پس از خنک شدن آن، یک قطره روغن همیشه بهار به آن اضافه کنید و با استفاده از یک پنبه، روی محل مورد نظر بمالید. برای رسیدن به نتیجه مورد نظر، باید این روش درمانی را روزانه و به مدت سه ماه انجام دهید تا زمانی که به نتیجه مطلوب برسید.

  • استفاده از گیاه بومادران

استفاده از گیاه بومادران برای درمان واریس

استفاده از گیاه بومادران برای درمان واریس

یکی دیگر از روش های درمان گیاهی واریس، استفاده از گیاه بومادران است. طرز استفاده از این گیاه به این صورت است که به مقدار یک قاشق غذا خوری گل بومادران را در مقداری آب (یک لیوان) جوشانده و به پانزده دقیقه صبر کنید تا به خوبی دم بکشد. سپس آن را از یک صافی عبور داده و یک تکه پارچه را داخل آن آغشته کرده و روی موضع مورد نظر قرار دهید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، بهتر است این روش درمانی را روزانه یک مرتبه و به مدت چند ماه انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

  • استفاده از گیاه شاه بلوط هندی

استفاده از گیاه شاه بلوط هندی برای درمان واریس

استفاده از گیاه شاه بلوط هندی برای درمان واریس

یکی از روش های درمان گیاهی واریس، استفاده از گیاه شاه بلوط هندی است. برای استفاده از این گیاه پر خاصیت باید از کرم هایی استفاده کنید که از عصاره خشک گیاه شاه بلوط هندی تهیه شده باشند.

  • استفاده از گیاه جینگو

استفاده از گیاه جینگو، از دیگر روش های درمان گیاهی واریس است. طرز استفاده از گیاه جینگو به این صورت است که به مقدار یک قاشق غذا خوری برگ خشک شده گیاه جینگو را در مقداری آب (یک لیوان) جوشانده و به مدت ده دقیقه صبر کنید تا به خوبی دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور داده و روزانه سه نوبت، نوش جان کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

  • استفاده از گیاه فندوق افسونگر

استفاده از گیاه فندوق افسونگر، یکی از راه های درمان گیاهی واریس است. این گیاه به تقویت عروق خون، کمک زیادی می کند. هم چنین این گیاه پر خاصیت، حاوی چند اسانس و اسید لاکتیک است که باعث کاهش درد و تورم می شود. طرز استفاده از گیاه فندوق افسونگر به این صورت است که باید لیف حمام در داخل گیاه فندوق افسونگر خیسانده شده و سپس آن را روی موضع مورد نظر قرار دهید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهتر است که این روش درمانی را روزانه دو الی سه مرتبه و به مدت دو ماه انجام دهید تا زمانی که به نتیجه مطلوب برسید.

  • استفاده از گیاه قره قاط

استفاده از گیاه قره قاط برای درمان واریس

استفاده از گیاه قره قاط برای درمان واریس

استفاده از گیاه قره قاط، یکی دیگر از روش های درمان گیاهی واریس است. برای استفاده از این گیاه باید مقداری از گیاه قره قاط را در مقداری آب (یک لیوان) جوشانده و به مدت پنج دقیقه صبر کنید تا به خوبی دم بکشد. سپس آن را نوش جان کنید. برای رسیدن به نتیجه مورد نظر باید آن را روزانه دو مرتبه مصرف کنید.

  • استفاده از گیاه همیشه بهار

استفاده از گیاه همیشه بهار نیز یکی دیگر از روش های درمان گیاهی واریس به شمار می آید. طرز استفاده از این گیاه به این صورت است که باید به مقدار یک قاشق غذا خوری گل همیشه بهار را در یک لیوان آب جوشانده و به مدت پانزده دقیقه صبر کنید تا به خوبی دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور دهید. حال پارچه ای را در آن آغشته کرده و روی محل مورد نظر قرار دهید. برای رسیدن به نتیجه مورد نظر بهتر است که این روش درمانی را روزانه دو مرتبه و به مدت چند ماه انجام دهید تا زمانی که نتیجه مطلوب حاصل شود.

  • استفاده از گیاه رازک

یکی دیگر از روش های درمان گیاهی واریس، استفاده از گیاه رازک است. برای استفاده از این گیاه پر خاصیت، باید به مقدار یک قاشق غذا خوری رازک خرد شده را در یک لیوان آب جوشانده و به مدت پانزده دقیقه صبر کنید تا به خوبی دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور دهید و پارچه ای را درون آن آغشته کرده و روی موضع مورد نظر قرار دهید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، بهتر است که این روش درمانی را روزانه دو مرتبه و به مدت چند ماه انجام دهید.

راه های درمان واریس

راه های درمان واریس

نتیجه گیری

برای درمان واریس، روش های مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها روش های گیاهی است که به توضیح برخی از آن ها پرداختیم. استفاده از روش های گیاهی در درمان واریس با استفاده از گیاهان و مواد طبیعی انجام می پذیرد. بنابراین عوارض خاصی برای فرد به بار نمی آورد اما نکته قابل توجه این است که در استفاده از روش های گیاهی برای درمان واریس، یک اصل وجود دارد و آن هم تداوم در استفاده از این روش ها تا رسیدن به نتیجه مورد نظر است.

هم چنین از آن جایی که درمان واریس با روش های گیاهی از ساده ترین و کم هزینه ترین روش ها محسوب می شود، باید به موقع انجام شود تا فرد نیازی به انجام روش های شیمیایی و … نداشته باشد، چون ممکن است انجام این روش ها عوارضی را برای فرد به دنبال داشته باشد.

امیدواریم مطالعه مقاله درمان گیاهی واریس در سایت بوتی سنتر برای شما مفید بوده باشد و بتوانید با استفاده از درمان گیاهی واریس، به سلامتی کامل دست یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *