مقالات پزشکی

راهنمای خرید پالس اکسیمتر

راهنمای خرید پالس اکسیمتر

دستگاه پالس اکسیمتر یا Pulse Oximeter وسیله ای است که از آن برای تعیین و اندازه گیری درصد اکسیژن خون استفاده می شود. این دستگاه برای استفاده در منازل و مراکز پزشکی مناسب است. داشتن یک پالس اکسیمتر برای افرادی که مشکلات تنفسی و ریوی دارند یکی از ضروریات است تا بتوانند با استفاده از آن از عملکرد صحیح سیستم متابولیک بدن خود اطلاع یابند. در این مطلب قصد داریم برای شما یک راهنمای خرید پالس اکسیمتر به صورت کامل و جامع تهیه کنیم.

انواع پالس اکسیمترها

این دستگاه که برای سنجش سطح اکسیژن خون استفاده می شود دارای دو مدل ثابت و انگشتی است.  در مراکز درمانی و اورژانس ها معمولاً از نوع انگشتی استفاده می شود. و در اتاق عمل و زمان احیاء از نمونه های ثابت این دستگاه استفاده می شود. معمولاً افراد برای خانه های خود ترجیحاً نوع انگشتی را انتخاب می کنند زیرا کاربری بسیار آسانی دارد و ظرف چند دقیقه سطح اکسیژن خون اندازه گیری می شود و عدد آن به شما نمایش داده می شود.

خرید پالس اکسیمتر

برای خرید پالس اکسیمتر شما باید مواردی را رعایت کنید که این موارد در زیر بازگو شده است.

  1. انتخاب نوع پالس اکسیمتر: از موارد مهم در خرید پالس اکسیمتر انتخاب نوع این دستگاه است. با توجه به استفاده این دستگاه باید یا نوع انگشتی ان انتخاب شود که برای مراکز درمانی، اورژانس و یا منازل است. نوع ثابت آن برای اتاق عمل و … استفاده می شود. پالس اکسیمتر مناسب نوزادان به تازگی طراحی و وارد بازار شده و برای نوزادانی که مشکلات تنفسی دارند استفاده می شود. با داشتن این دستگاه شما همواره می توانید اطلاعات عملکردی بدن خود را داشته باشید.
  2. دقت پالس اکسیمتر: در خرید پالس اکسیمتر شما باید به میزان دقت دستگاهی که تهیه می کنید نیز توجه کنید. این دقت نشان دهنده صحت اطلاعاتی است که دستگاه به شما ارائه می دهد. می توان گفت کارایی این دستگاه به دقت اطلاعاتی است که ارائه می دهد. اگر اطلاعات نادرست ارائه دهد این دستگاه برای شما کارایی نخواهد داشت.
  3. تعیین ضربان قلب: قابلیت تعیین ضربان قلب برای این دستگاه بسیار مهم است. تعیین کردن ضربان قلب در دقیقه و گزارش میانگین این عدد می تواند در روند مانیتور کردن سلامتی یک شخص بسیار مهم باشد.
  4. صفحه نمایش و جزئیات آن: دستگاه پالس اکسیمتر های امروزی به صفحه نمایش دیجیتال مجهز هستند. این دستگاه با قرار گرفتن به صورت صحیح بر روی انگشت شما می تواند ظرف مدت زمان بسیار کوتاهی اکسیژن خون شما را اندازه گیری کند. اطلاعاتی که بر روی صفحه نمایش دیده می شود شامل، تاریخ، ساعت، سرعت، اکسیژن خون، ضربان قلب و دمای بدن و … است. این دستگاه در مدل های مختلف موارد بیشتر یا کمتری را نمایش می دهد.
  5. هشدار: تعدادی از پالس اکسیمتر ها مجهز به آلارم یا هشدار هستند و شما می توانید به آلارم آن را بر روی عددی خاص تنظیم کنید و به محض بالا رفتن کالری مصرفی یا افت اکسیژن به شما هشدار دهد و شرایط غیر طبیعی بیمار را به شما گزارش دهد.
  6. خاموش شدن خودکار: بعضی از مدل های پالس اکسیمتر به سیستم خاموشی خودکار مجهز هستند که در صورت استفاده نشدن خاموش می شوند و این امکان در استفاده از منبع تغذیه می تواند باعث صرفه جویی شود.
  7. قیمت : در خرید پالس اکسیمتر یکی دیگر از مواردی که بسیار مهم است قیمت دستگاه است. شما باید با توجه به بودجه ای که می خواهید برای خرید پالس اکسیمتر خود اختصاص دهید باید به برند، دقت دستگاه، کاربرد و اطلاعاتی که به شما گزارش می دهد توجه کنید. با در نظر گرفت این موارد بهترین پالس اکسیمتر مناسب با بودجه خود را انتخاب کنید.

حتما مشاهده کنید : نحوه استفاده از استفاده از پالس اکسیمتر و راهنمای استفاده

نحوه عملکرد پالس اکسیمتر

نحوه عملکرد پالس اکسیمتر

پالس اکسیمتر ها دستگاه هایی هستند که سطح اکسیژن خون و ضربان قلب را اندازه گیری می کنند. این دستگاه با تاباندن نور به (یا نرمی گوش) و سپس برگشت نور از انگشت به دستگاه میزان اکسیژن خون را اندازه گیری می کنند. میزان رد شدن نور از انگشت به وسیله سنسوری که در سمت دیگر پالس اکسیمتر قرار دارد اندازه گیری می شود.

حتما مطالعه کنید : بهترین مارک پالس اکسیمتر انگشتی کدام برند می باشد؟

میزان سطح اکسیژن در فرد سالم

سطح اکسیژن در بدن یک فرد عادی اگر با پالس اکسیمتر اندازه گیری شود باید عددی بین 98 تا 99 را نشان دهد. اگر پالس اکسیمتر عددی زیر 90 را نشان داد مشکل جدی است و باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.

عوامل تاثیر گذار بر عدد پالس اکسیمتر

عوامل تاثیر گذار بر عدد پالس اکسیمتر

بعضی از عوامل مانع اندازه گیری سطح اکسیژن به وسیله پالس اکسیمتر است. این عوامل مانند لاک ناخن در رنگ های آبی و سبز، ناخن های مصنوعی و کاشت، کم خونی، پایین بودن فشار خون، پوستی که زمخت است، دمای پایین بدن و … از جمله عوامل تاثیر گذار بر عملکرد پالس اکسیمتر است.

حتما مشاهده کتید : اعداد روی پالس اکسیمتر چیست؟ + خطاهای دستگاه پالس اکسیمتر

سخن اخر

پالس اکسیمتر را هم می توان به عنوان یک دستگاه مستقل استفاده کرد و همچنین این دستگاه می تواند به عنوان یک جز کوچک از یک دستگاه مانیتورینگ بزرگ باشد. یک پالس اکسیمتر خوب باید بتوان مقدار SpO2 در بدن شخص را در بازه 70 درصد تا 100 درصد با میزان دقت3±%  اندازه گیری کند. در غیر این صورت این دستگاه نمی تواند قابل اعتماد باشد. دقت دستگاه باید با نرخ 5±%  ضربان قلب را اندازه گیری کند. یک پالس اکسیمتر باید بتواند این مقادیر را به صورت دقیق اندازه گیری کند و حتی در صورت وارد شدن جابه جایی پروب پالس اکسیمتر بتواند مقادیر را به درستی نشان دهد. یک پالس متر باید دارای هشدار برای بالا یا پایین بودن فاکتور های مهم باشد و همچنین هشدار باتری ضعیف و … را داشته باشد. بهتر است در مواقع ضروری باتری پشتیبان به همراه داشت. به افرادی که بیمار ریوری و یا بیمارانی با مشکلات تنفسی حاد در منزل دارند توصیه می شود که یک پالس اکسیمتر دقیق تهیه کنند و در مواقع ضروری از ان استفاده کنند. برای افرادی که مشکلات ریوی دارند اکسیژن پایین می تواند بسیار خطرناک باشد. وجود پالس اکسیمتر می تواند به این افراد در تشخیص سریع افت اکسیژن و … کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *