مقالات پزشکی

مضرات گرفتن فشار خون زیاد و پشت سر هم

مضرات گرفتن فشار خون زیاد و پشت سر هم

فشار خون یا پرفشاری یک بیماری مزمن است که نیاز به مراقبت و درمان دارد. هنگامی که فشار خون در شریان ها بالا می رود، فعالیت قلب نیز افزایش پیدا می ‌کند و زندگی طبیعی فرد را دچار مشکل می‌ کند؛ بنابراین افرادی که به هر دلیلی دچار مشکل پرفشاری خون هستند بایستی به صورت مرتب فشار خون خود را چک کنند و از دارو هایی که پزشک متخصص تجویز می کند برای کنترل فشار خون خود استفاده کنند.

داشتن یک دستگاه فشارسنج در منزل برای این قبیل افراد ضروری است. چرا که کنترل مرتب فشار خون توسط شخص موجب می شود نسبت به شرح حال خود اطلاع پیدا کند و رژیم غذایی مناسب تری انتخاب کند. امروزه استفاده از دستگاه های فشار خون جیوه ای و عقربه ای دیگر زیاد کاربرد ندارد و به خاطر سخت بودن اندازه گیری فشار خون با این قبیل دستگاه ها، از فشارسنج های دیجیتالی استفاده می شود که دو نوع بازویی و مچی دارند. گاهی اوقات گفته می ‌شود میزان فشار خون در منزل با مطب متفاوت است. البته این اتفاق ممکن است به این دلیل باشد که هنگامی که در منزل هستید استرس ندارید؛ اما با مراجعه به مراکز درمانی و بالا رفتن اضطراب، فشار خون شما نیز بالاتر نشان داده می شود. به گفته برخی افراد مضرات گرفتن فشار خون زیاد و پشت سر هم می تواند مضطرب شدن فرد باشد. چرا که با چک کردن مرتب فشار و اطلاع از تغییرات ناگهانی ممکن است فرد احساس نگرانی کنند و همین امر باعث شود فشار آن ها بیشتر شود. البته این موضوع در رابطه با افرادی که افت فشار دارند نیز صادق است. وقتی که فرد برای بار اول فشار خون خود را اندازه بگیرد و متوجه شود که فشار او پایین است ممکن است به خاطر اضطراب دچار مشکلات بیشتری شود و فشار او افت شدیدی داشته باشد.

مضرات گرفتن فشار خون

استفاده از فشارسنج های دقیق و با کیفیت یکی از روش های اندازه گیری فشار خون در منزل است؛ اما این کار ممکن است دارای مضراتی هم برای فرد باشد. مضرات گرفتن فشار خون زیاد و پشت سر هم شامل موارد زیر می شود.

  • پایین آمدن یا بالا رفتن فشار خون
  • سرفه
  • زنگ زدن گوش و شنیدن صدای وزوز

بهتر است برای اندازه گرفتن فشار خون از دستگاه ‌های بازویی استفاده کنید. چرا که دقت این فشارسنج ها ااز انواع مچی و انگشتی دقیق تر است. ممکن است اندازه های به دست آمده از این دستگاه ها بیشتر یا کمتر از میزان واقعی باشد؛ زیرا فشار سنج های مچی و انگشتی روی شریان های نازک و کم عمق قرار می گیرند و دقت بالایی ندارند. گفته می شود که فشار خون دارای الگو است؛ یعنی در طول شب فشار خون پایین است؛ اما قبل از بیدار شدن فشار خون افزایش می یابد. به همین خاطر توصیه می ‌شود هنگام اقدام به اندازه گیری فشار خون به نکاتی مانند عدم مصرف کافئین، نکشیدن سیگار، عدم ورزش و فعالیت، عدم مصرف غذا های سنگین و چرب دقت کنید و هیچ وقت پشت سر هم فشار خون را اندازه نگیرید. وقتی بدون وقفه و پشت سر هم این کار را انجام دهید رگ های شما از حالت عادی خارج شده و دچار اسپاسم خواهند شد. به همین خاطر بهتر است برای به دست آوردن نتیجه دقیق تر حداقل ۳۰ دقیقه یک بار فشار خود را اندازه بگیرید.

گرفتن فشار خون پشت سر هم

قبل از گرفتن فشار خون پشت سر هم باید حدود نیم ساعت صبر کنید تا اسپاسم شریان های خون کاهش یابد و بدن به آرامش نسبی برسد تا بتوانند نتیجه دقیقی به دست بیاورید. بهتر است قبل از سنجش فشار خون لباس راحت بپوشید. فعالیت نکنید و مثانه خود را تخلیه کنید. در یک فضای آرام بنشینید و با انجام صحیح دستورالعمل های مربوط به دستگاه، اقدام به اندازه گیری فشار خون خود نمایید. انواع دستگاه های فشار سنج در بازار موجود است که هر کس می ‌تواند با توجه به بودجه و شرایط خود انواع مدل های دلخواه را تهیه کند؛ اما گرفتن فشار خون اصولی دارد که باید رعایت شود. در غیر این صورت نتایج اشتباه توسط دستگاه نشان داده می شود و همین امر موجب افزایش استرس و اضطراب در بیمار و خانواده او می شود.

1 نظر در “مضرات گرفتن فشار خون زیاد و پشت سر هم

  1. خورشید گفت:

    واقعاً ثواب می کنی زندگی چیزهای پیش پا افتاده هست که ما نمی بینیم در صورتی که خیلی بزرگ و موثرند مثلاً همین چای سبز که برای کاهش خون موثر است خیلی مورد خوبی بود طرز صحیح فشار گرفتن و خیلی چیزای دیگه خدا اجرتون بده به خدا ثواب می کنی هرچی بتونیم بین امت و ملت رنج دیده و ستم کشیده کمک کنید با این اقتصاد بیماری که نونیز بخورد ثواب می کنید بازم دعا می کنم که موفق باشید آمین یا رب العالمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *