مقالات پزشکی

رانژور چیست و در دندانپزشکی چه کارایی دارد؟ انواع رانژور

رانژور چیست و در دندانپزشکی چه کارایی دارد؟ انواع رانژور

رانژور (Rongeur) یکی از لوازم و تجهیزات پزشکی کاربردی در حرفه دندانپزشکی است؛ که در انواع مختلف ظریف و سنگین وجود دارد. از رانژور دندانپزشکی برای کندن قطعات استخوان استفاده می شود. زمانی که پزشک با رانژور کار می کند حتما یک گاز خیس نیز آماده کنید؛ زیرا وقتی که پزشک مشغول کار روی بافت یا استخوان است و نوک رانژور را به سمت دستیار می گیرد، او باید آرواره های رانژور را با این گاز خیس تمیز کند. بعد از استفاده از رانژور دندانپزشکی برای برداشتن بافت یا استخوان حتما آن را استریل و تمیز نمایید.

کارایی رانژور (Rongeur) دندانپزشکی چیست؟

کارایی رانژور (Rongeur) دندانپزشکی

کارایی رانژور (Rongeur) دندانپزشکی

رانژور یک ابزار جراحی به شکل لولایی دوبُعدی است که به طور خاص در اصلاح و جابجایی استخوان به کار می رود. فک های خمیده این وسیله آن را به یک وسیله ایده ال برای کاربرد در نواحی مختلف بدن تبدیل کرده تا بتوان براحتی کارهایی جراحی دندان را انجام داد.

یکی از کاربردهای رانژور در دندانپزشکی است که برای برداشتن لبه های تیز استخوانی دندان پس از کشیدن دندان استفاده می شود. از لحاظ شکل ظاهری شبیه انبردست بوده و دارای لبه های تیز است. فک های محکم این وسیله به دسته های محکم و دارای فنر (خود بازکن) محوری یا چند محوری متصل شده اند. از نظر طراحی ارگونومیک دسته آن طوری ساخته شده است که باعث کاهش خستگی و افزایش عملکرد می شود.  زمانی که پزشک به دسته ها فشار وارد می کند، فک های رانژور استخوان یا بافت را گرفته و برش می دهند یا می کَنند.

از برداشتن مقدار زیادی استخوان به یکباره خودداری کنید؛ ودر هر بار گزش استخوان یا بافت توسط رانژور مقداری کمی از بافت را بردارید. از رانژور باید برای برش بخش های کوچک استخوان استفاده شود.

انواع رانژور (Rongeur)

معرفی انواع رانژور(Rongeur)

معرفی انواع رانژور(Rongeur)

انواع رانژور (Rongeur) علاوه بر دندانپزشکی در زمینه ارتوپدی، اعصاب و مغز نیز برای جداسازی بافت های استخوانی مورد استفاده قرار می گیرند. سه نوع رایج رانژور شامل ساده، دابل اکشن و کریسون به شرح زیر است:

  1. لکسل یا نوع ساده: یکی از انواع رانژورها است که از استیل ضد زنگ ساخته شده است؛ قبل از استفاده از رانژور استیل باید از سفت بودن پیچ های آن مطمئن شد؛ زیرا در صورت شل بودن ممکن است در حین انجام کار آن ها درون زخم بیفتند.
  2. رانژور نوع دابل – اکشن: این رانژور در مقایسه با نوع ساده رانژور استحکام بیشتری دارد و آرواره های آن همانند دو تکیه قوی در هنگام کار عمل می کنند. مکانیزم این نوع رانژور به این شکل است که هنگام برداشت بافت استخوانی می تواند در نوک خود نیروی گشتاوری بیشتری را ایجاد کند که سبب برداشتن راحت بافت می شود.
  3. نوع کریسون: این نوع رانژور در جراحی های حساس مانند اعصاب و مغز به منظور برداشتن قطعاتی ظریف از نواحی استخوانی جمجمه به کار می رود. کاربرد مهم دیگر این رانژور در لامینکتومی است که برای برداشتن لامینای مهره ای استفاده می شود. رانژور نوع کریسون به دو شکل سرپایینی و سربالایی ساخته و عرضه می گردد.

امیدواریم از مطالعه مقاله رانژور چیست و در دندانپزشکی چه کارایی دارد؟ انواع رانژور در سایت بوتی سنتر استفاده لازم را برده باشید، همچنین اگر سئوالی در این زمنیه دارید حتما در قسمت نظرات پایین همین سایت از ما بپرسید. بیوتی سنتر فروشگاه آنلاین تجهیزات پزشکی، دستکش پزشکی ، دستکش لاتکس، روپوش پزشکی و کپسول اکسیژن می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *