مقالات پزشکی

ماسک اکسیژن چیست و ماسک کپسول اکسیژن چه کارایی دارد؟ قیمت و خرید آنلاین

ماسک اکسیژن چیست و ماسک کپسول اکسیژن چه کارایی دارد؟ قیمت و خرید آنلاین

اکسیژن درمانی معمولا در اکثر بیماران بستری در اورژانس و ICU که ناراحتی تنفسی دارند، استفاده می شود. هدف کلی اکسیژن درمانی حفظ اکسیژن رسانی کافی به بافت ها است در حالی که کار قلبی ریوی را به حداقل می رساند. ماسک اکسیژن یکی از تجهیزات مهم اکسیژن درمانی است. این روزها تهیه ماسک کپسول اکسیژن به منازل نیز راه پیدا کرده است. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به شما ارائه دهیم و با انواع ماسک اکسیژن، کارایی و ویژگی های آن آشنا شوید.

ماسک کپسول اکسیژن چیست؟

ماسک کپسول اکسیژن چیست؟

ماسک کپسول اکسیژن چیست؟

این روزها با وجود بیماری کرونا، ماسک اکسیژن یکی از تجهیزات پزشکی ضروری برای افراد است. در تعریفی ساده می توان گفت ماسک کپسول اکسیژن یک کالای پزشکی است که به وسیله یک لوله به استوانه اکسیژن متصل می شود. این تجهیز پزشکی بر روی بینی و دهان فردی که در تنفس مشکل دارد قرار می گیرد تا در تنفس کردن به وی کمک شود تا تنفس او به حالت عادی برگردد.

در تعریفی دیگر که در سایت مدیسن نت امریکا (MedicineNet) آمده است به سادگی بیان می دارد ماسک اکسیژن عبارت است از ماسکی که دهان و بینی را می پوشاند و به مخزن اکسیژن متصل می شود و اکسیژن را مستقیما به بیمار می رساند.

انواع ماسک اکسیژن

ماسک اکسیژن دارای انواع مختلفی است که با توجه به نوع احتیاج بیمار به میزان اکسیژن دریافتی، انتخاب می شود.

1. ماسک اکسیژن کانولای بینی معروف به سوند بینی

ماسک اکسیژن کانولای بینی معروف به سوند بینی

ماسک اکسیژن کانولای بینی معروف به سوند بینی

این نوع ماسک کپسول اکسیژن برای اکسیژن درمانی افرادی که به دریافت غلظت اکسیژنی کم تا متوسط نیاز دارند، مورد استفاده دارد. کانولای استاندارد بینی در جریان تأمین اکسیژن 1 تا 6 لیتر در دقیقه اکسیژن ارائه می دهند. در این روش FiO2 تحت تأثیر میزان تنفس، حجم جزر و مدی و پاتوفیزیولوژی قرار می گیرد. کانولا بینی برای هیپوکسمی شدید (نارسایی تنفسی شدید) توصیه نمی شود زیرا درصد اکسیژن تحویل شده بسیار ناسازگار است. ماسک اکسیژن کانولای بینی برای بیمارانی که دارای الگوی تنفسی نسبتاً پایدار هستند و نیاز به درصد اکسیژن پایینی دارند یا در طی یک عمل جراحی یا تشخیصی یا برای مراقبت های خانگی نیاز به اکسیژن اضافی دارند، بهتر است استفاده شود.

2. ماسک اکسیژن ساده

ماسک اکسیژن ساده

ماسک اکسیژن ساده

ماسک اکسیژن ساده نسبت به دیگر انواع آن دارای کاربرد بیشتری است. این تجهیز اکسیژن درمانی مانند نوع قبلی برای دریافت اکسیژنی کم تا متوسط قابل استفاده است. این نوع ماسک برای بیمارانی که از راه دهان تنفس می کنند، استفاده دارد. یک ماسک ساده استاندارد اکسیژن معمولا 6 تا 10 لیتر در دقیقه اکسیژن ارائه می دهد. این گونه حدود 35 تا 55 درصد میزان اکسیژن دمی یا همان FiO2 ارائه می دهد. این نوع ماسک معمولا در اتاق های عمل، زمان ریکاوری، هنگام جابجایی بیمار و در منزل استفاده دارند.

3. ماسک ذخیره کننده اکسیژن معروف به ماسک اکسیژن با سیستم های مخزنی

ماسک ذخیره کننده اکسیژن معروف به ماسک اکسیژن با سیستم های مخزنی

ماسک ذخیره کننده اکسیژن معروف به ماسک اکسیژن با سیستم های مخزنی

سیستم های مخزنی می توانند اکسیژن را در حین دم و بازدم جمع آوری و ذخیره کنند. هنگامی که جریان تهویه هر دقیقه بیماران بیش از جریان تحویل دستگاه باشد، می توانند در هر زمان از مخزن خارج شوند. برای افزایش غلظت اکسیژن تحویل داده شده، اغلب از مخزن ماسک استفاده می شود.

در این روش FiO2 تحت تأثیر میزان تنفس، حجم جزر و مد و آسیب شناسی قرار می گیرد. این دستگاه در موارد اضطراری قلبی ریوی حاد که FiO2 بالا ضروری است، به بهترین وجه مورد استفاده قرار می گیرد. این تجهیز تنفسی فقط برای کمتر از چهار ساعت استفاده می شود. از طرف دیگر این نوع ماسک برای افرادی که در تنفس دچار رطوبت نامناسب و FiO2 متغیر هستند استفاده می شود زیرا این افراد به درصد اکسیژن دقیق و بالا نیاز دارند.

4. ماسک اکسیژن ونچوری (ونتوری)

ماسک اکسیژن ونچوری (ونتوری)

ماسک اکسیژن ونچوری (ونتوری)

سیستم های اکسیژن رسانی با جریان بالا، غلظت اکسیژن معینی را در جریان مساوی یا فراتر از نیاز جریان دمی بیمار ایجاد می کنند. ماسک ونچوری می تواند اکسیژن غنی شده با جریان بالا را با غلظت دلخواه ایجاد کند زیرا اکسیژن را با هوای اتاق مخلوط می کند. این میزان FiO2 دقیق و ثابت تولید خواهد کرد. سطح غلظت اکسیژن به ترتیب معمولاً به ترتیب روی 24، 28، 31، 35 و 40 تنظیم می شود. ماسک ونتوری اغلب زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که پزشک نگران حبس CO2 می شود یا هنگامی که حرکت تنفسی ناسازگار باشد. برای اطمینان از تجویز دقیق اکسیژن از طریق این سیستم، باید از آنالیز اکسیژن استفاده شود. از این دستگاه می توان برای اطمینان از تحویل اکسیژن دقیق و همچنین حفظ رطوبت راه های هوایی مصنوعی استفاده کرد.

ماسک اکسیژن برای چه مواردی استفاده می شود؟

ماسک اکسیژن برای چه مواردی استفاده می شود؟

ماسک اکسیژن برای چه مواردی استفاده می شود؟

همان طور که گفته شده ماسک اکسیژن رابط بین مخزن اکسیژن و بیماری است که به اکسیژن درمانی احتیاج دارد. افرادی که در عملکرد تنفسی خود دچار اختلال می شوند معمولا به این نوع تجهیزات پزشکی نیاز پیدا می کنند. به طور کلی سه نوع اختلال اصلی برای تنفس وجود دارد: هیپرونتیلاسیون (افزایش میزان تهویه برای دفع دی اکسید کربن)، هیپوونتیلاسیون (زمانی که بدن قادر به تأمین اکسیژن یا دفع دی اکسید کربن کافی نباشد) و هایپوکمسی (ناکافی بودن اکسیژن رسانی در سطح سلولی به بافتها).

در حال حاضر بیماران کرونایی بیشتر در دسته هایپوکمسی قرار می گیرند.

ویژگی های ماسک اکسیژن با کیفیت چیست؟

ویژگی های ماسک اکسیژن با کیفیت چیست؟

ویژگی های ماسک اکسیژن با کیفیت چیست؟

ماسک کپسول اکسیژن یا همان ماسک اکسیژن با کیفیت دارای ویژگی های زیر است:

  • قابل انعطاف بوده و استاندارد باشد.
  • با آناتومی بدن فرد بیمار طراحی شده باشد.
  • رنگ آن شفاف بوده و بوی نامطبوع نداشته باشد (بوی پلاستیک ندهد).
  • گیره نازال آن قابل تنظیم باشد.
  • بدون لاتکس ساخته شده باشد.
  • دارای سایزبندی برای استفاده افراد مختلف باشد.
  • بندهای آن ضدحساسیت بوده و از الاستیک نرم ساخته شده باشند.
  • برای تنفس راحت به دهان و بینی نچسبد (در عین حال که اندازه صورت باشد، از دهان و بینی فاصله داشته باشد).
  • جهت استفاده از تمام مخازن یا دستگاه های اکسیژن ساز طراحی شده باشد.

کپسول اکسیژن ده لیتری چند ساعت کار میکند؟

کپسول اکسیژن ده لیتری چند ساعت کار میکند؟

کپسول اکسیژن ده لیتری چند ساعت کار میکند؟

معمولا نمی توان مدت زمان دقیقی را برای هر کپسول اکسیژنی مشخص کرد، زیرا هر کپسول اکسیژنی با توجه به تنظیمات فشار و جریانی که دارد مدت زمان متغیری قابل استفاده است؛ مثلا کپسول اکسیژن ده لیتری با فشار 110 بار و با جریان 1 لیتر در دقیقه تا 10 لیتر در دقیقه حداکثر 16 ساعت و حداقل یک ساعت و نیم قابل استفاده است. حال بستگی دارد که فردی به دلیل بیماری برونشیت، تنگی نفس معمولی دارد و به جریان 1 تا 2 لیتر در دقیقه به اکسیژن نیاز دارد و این گونه بین 16 تا 8 ساعت قابل استفاده است. در حالیکه برای بیماران کرونایی با توجه به میزان اکسیژنی که نیاز دارند بین 8 تا 4 ساعت قابل استفاده است.

علائم کمبود اکسیژن در بدن بیمار چیست؟

علائم کمبود اکسیژن در بدن بیمار چیست؟

علائم کمبود اکسیژن در بدن بیمار چیست؟

از علائم کمبود اکسیژن در بدن بیمار می توان به سرفه، سردرد، تنگی نفس، نوسان فشار خون، از داست دادن تمرکز، خستگی، بی خوابی، سوزن سوزن شدن بدن مخصوصا کف پا و قفسه سینه اشاره کرد. چنین فردی باید به پزشک مراجعه کند و در صورت لزوم از مخزن اکسیژن و ماسک کپسول اکسیژن متناسب با اکسیژن مقدار نیازش استفاده کند.

آیا کمبود اکسیژن باعث خواب آلودگی می شود؟

آیا کمبود اکسیژن باعث خواب آلودگی می شود؟

آیا کمبود اکسیژن باعث خواب آلودگی می شود؟

فردی که دچار کمبود اکسیژن کم تا متوسط است به بیماری آپنه خواب یعنی اختلال در خواب دچار می شود. گاهی اوقات بی خواب می شود و گاهی خواب آلودگی به سراغ او می آید و مایل است به طور مداوم بخوابد. این افراد با مراجعه به پزشک می توانند با استفاده از درمان لازم به همراه اکسیژن درمانی به وسیله ماسک کپسول اکسیژن مشکل خود را حل کنند.

خرید آنلاین ماسک اکسیژن با بهترین قیمت

خرید آنلاین ماسک اکسیژن و علت آن

خرید آنلاین ماسک اکسیژن و علت آن

این روزها که با بیماری کرونا روبرو هستیم و خیلی از افراد به ماسک تنفسی نیاز پیدا می کنند بهتر است این تجهیز پزشکی را به صورت اینترنتی از سایت های معتبری چون بیوتی سنتر تهیه نماییم. علت این امر این است فردی که از ماسک کپسول اکسیژن استفاده می کند باید آن را بعد از مدتی استفاده، تعویض نماید زیرا این گونه بهداشت بیشتر رعایت می شود. حال که فرد درگیر کرونا برای بیرون رفتن منع دارد بهترین گزینه سفارش اینترنتی از سایت های معتبر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *