مقالات پزشکی

کدام انگشت برای پالس اکسیمتر مناسب است؟ آیا این تست دقیق است؟

کدام انگشت برای پالس اکسیمتر مناسب است؟ آیای این تست دقیق است؟

با توجه به شرایط پیش آمده در جهان و وجود ویروز منحوس کرونا، تمامی ما با اسم دستگاه پالس اکسیمتر آشنایی داریم. دستگاهی مهم در سبد اقلام پزشکی خانواده، که نقش مهمی را در تعیین وضعیت سلامت و تنفس افراد دارد.

همانطور که از اسم دستگاه پالس اکسیمتر مشخص است، برای سنجیدن سطح اکسیژن خون مورد استفاده قرار می گیرد. ما در این مقاله قصد داریم تا شما با کارایی این دستگاه آشنا کنیم و سوالات احتمالی شما را پاسخ دهیم.

پالس اکسیمتر چیست؟

پالس اکسیمترچیست؟

پالس اکسیمترچیست؟

دستگاه سنجش اکسیژن، دستگاهی بسیار کوچک همانند گیره ای است که توانایی تعیین سطح اکسیژن در خون شما را بدون هیچ دردی دارد. این دستگاه می تواند به سرعت درصد اکسیژن موجود در خون شما و همچنین ضربان قلب شما را محاسبه کند و در نمایشگر کوچک خود نمایش دهد.

پالس اکسیمتر همانند گیره ای پلاستیکی است که شامل یک پروب و یا حسگر است. برای تعیین سطح اکسیژن خون دستگاه را باید روی نوک انگشتتان و یا لاله گوش قرار دهید.

نحوه ی عملکرد دستگاه پالس اکسیمتر

نحوه ی عملکرد دستگاه پالس اکسیمتر

نحوه ی عملکرد دستگاه پالس اکسیمتر

دستگاه های کوچک و خانگی پالس اکسیمتر، با تاباندن نور به انگشت شما و اندازه گیری بازتاب آن، میزان اکسیژن خون را به دست می آورد. البته لازم به ذکر است روابط و معادلات فیزیکی و ریاضی نیز در این محاسبات بعد از دریافت بازتاب نور تابیده شده دخیل هستند.

برای گرفتن نتیجه بهتر نیاز است تا پروب را مدت زمانی کوتاهی در جای خود نگه دارید و آنرا حرکت ندهید. بعد از نمایش مقدار اکسیژن و ضربان قلب شما بعد از دیدن نتیجه می تواند پروب را از انگشت خود جدا کنید.

به خاطر داشته باشید میزان سطح اکسیژن مناسب خون در بین 95 تا99 درصد است. در صورتی که اکسیمتر شما مقداری کمتر از این درصد را نشان داد، بهتراست یکبار دیگر تست را تکرار کنید. در حالی که مجدد همان نتیجه قبلی را گرفتید حتما پزشکتان را درجریان قرار دهید.

بهترین محل قرار گیری پالس اکسیمتر کدام انگشت؟

بهترین محل قرار گیری پالس اکسیمتر کجاست؟

بهترین محل قرار گیری پالس اکسیمتر کجاست؟

عموما پالس اکسیمتر برای اندازه گیزی اکسیژن خون را روی انگشتان دست، لاله گوش، انگشت شست پا و یا بینی قرار می دهند. طبق تجربیات بدست آمده در استفاده از دستگاه اکسیمتر، بهتر است برای اندازه گیری دقیق تر اکسیژن خون آن را روی انگشت اشاره و یا انگشت میانی دست خود قرار دهید.

همچنین برای گرفتن نتیجه دقیق تر، به موارد زیر نیز توجه داشته باشید:

  1. در صورتی که انگشتتان سرد است، بهتر است قبل از استفاده کمی انگشتتان را ماساژ دهید تا گرم شود، دستگاه های اکسیمتر روی انگشت های سرد عملکر ضعیف تری دارند.
  2. دقت کنید در صورتی که روی انگشتتان ناخن مصنوعی، لاک، تتو، حنا دارید بهتر است برای گرفتن نتیجه دقیق تر یا موارد گفته شده را پاک کنید و یا از انگشت دیگرتان برای تست استفاده کنید.
  3. در حالی که انگشتتان مرطوب است، از دستگاه اکسیمتر استفاده نکنید.
  4. در هنگام استفاده از دستگاه اکسیمتر به حالت نشسته و کمر صاف باشید تا جریان خون در دست و انگشتانتان شعیف نباشد.

ما در سایت بیوتی سنتر در مقاله ای بطور کامل به آموزش نحوه استفاده از استفاده از پالس اکسیمتر پرداخته ایم و شما می توانید با مطالعه آن اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

میزان دقت دستگاه پالس اکسیمتر چقدر است؟

میزان دقت دستگاه پالس اکسیمتر چقدر است؟

میزان دقت دستگاه پالس اکسیمتر چقدر است؟

همانطور که می دانید تجهیزات پزشکی در مصارف خانگی همیشه دقت پایین تری را به نسبت همان دستگاه ها در مصارف بیمارستان ها و اورژانس ها دارند. دستگاه پالس اکسیمتر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اما با این وجود دستگاه های پالس اکسیمتر خانگی می توانند دقت خوبی داشته باشند و سطح اکسیژن خون شما را تا 90 درصد به درستی نمایش دهند. بعلاوه دستگاه سنجش اکسیژن خانگی، با توجه به سادگی در استفاده می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای افرادی باشند که نیاز دارند چندین مرتبه در طول روز سطح اکسیژن خود را بررسی کنند.

طبق مطالعات انجام شده دستگاه های پالس اکسیمتر خانگی که تنها با یک نور تست را انتجام می دهند به نسبت دستگاه ایی که با چند نور اینکار را انجام می دهند، دقت بالاتری دارند. همچنین ما در مقاله ای بسیار کامل به معرفی بهترین مارک پالس اکسیمتر انگشتی پرداخته ایم که پیشنهاد می دهیم حتما ان را مطالعه فرمایید.

اگر قصد خرید پالس اکسیمتر را دارید می توانید از طریق همین سایت بیوتی سنتر اقدام به ثبت سفارش آنلاین خود فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *