مقالات پزشکی

آیا فشار خون ۱۹ خطرناک است ؟

آیا فشار خون ۱۹ خطرناک است ؟

اعداد بدست‌آمده از اندازه‌گیری فشار خون، شاخص مهمی برای نشان‌دادن سلامتی شما هستند. پزشکان نیز، همواره توصیه می‌کنند که فشار خون خود را در فواصل مشخص اندازه بگیرید. در این مطلب با مفهوم فشار خون و اعداد آن آشنا می‌شویم. به علاوه بررسی می‌کنیم که آیا فشار خون ۱۹ خطرناک است؟

فشار خون چیست ؟

فشار خون نیرویی است که توسط پمپاژ قلب، خون را در رگ‌ها حرکت می‌دهد و اکسیژن و مواد غذایی را به اندام‌های بدن می‌رساند. اندازه فشار خون، برای مثال فشار خون ۱۹، برحسب میلی‌متر جیوه اندازه‌گیری می‌شود. اگر فشار خون شما بسیار متغیر، یا در مدت طولانی بالاتر یا پایین‌تر از حد خاصی باشد، نشان از یک مشکل در بدن شما است. عدم توجه به این مشکل و عدم اقدام برای بررسی علت و درمان آن می‌تواند خطرات جدی و حتی مرگ را به‌دنبال داشته‌باشد.

مفهوم اعداد بدست آمده از اندازه‌گیری فشار خون

مفهوم اعداد بدست آمده از اندازه‌گیری فشار خون

در پایان فرایند گرفتن فشار خون، دستگاه دو عدد را به ما نشان می‌دهد. عدد بزرگتر تحت عنوان فشار خون سیستولیک و عدد کوچکتر با عنوان فشار خون دیاستولیک شناخته ‌می‌شود. به عنوان مثال نمایش دو عدد ۱۹ و ۹، نشان‌دهنده فشار خون ۱۹ به عنوان سیستولیک و ۹ به عنوان دیاستولیک است.

فشار خون سیستولیک

فشار خون سیستولیک، درواقع نشان‌دهنده فشار خون در لحظه پمپاژ خون، توسط قلب است.

فشار خون دیاستولیک

فشار خون دیاستولیک، میزان فشار خون در لحظه توقف پمپاژ قلب، پیش‌از شروع پمپاژ بعدی را نشان می‌دهد.

محدوده فشار خون نرمال

برای اینکه بدانید آیا فشار خون ۱۹ خطرناک است، باید به این نکته توجه کنید که فشار خون در چه شرایطی گرفته شده‌است. پزشکان با تعیین شرایط مناسب برای چک کردن فشار خون، میزان فشار خون نرمال را نیز تعیین کرده‌اند. البته این محدوده می‌تواند با توجه به عواملی مانند سن، جنسیت، ژنتیک و یا شرایط خاص بدن، تا حدودی متفاوت باشد. ( برای اینکه بهترین زمان گرفتن فشار خون را بدانید مقاله مربوط به آن را مطالعه فرمایید.)

طبق توصیه پزشکان در هنگام گرفتن فشار خون باید بر روی صندلی بنشینید و به پشتی آن تکیه دهید. به علاوه باید دست خود را بر روی یک سطح صاف و همتراز قلب قرار دهید. پاها نیز باید به صورت عمودی و کنار هم قرار گرفته‌باشند.

در کنار موارد بالا، لازم است تا حداقل یک فاصله نیم ساعتی را بین غذا خوردن یا ورزش کردن و یا حتی مصرف تنباکو و الکل، با گرفتن فشار خون رعایت کنید.

با اجرای نکات بالا، عدد نرمال فشار خون سیستولیک بین ۱۲ تا ۱۲.۹ و مقدار آن برای فشار خون دیاستولیک بین ۸ تا  ۸.۵ متغیر است. با توجه به آنچه گفته شد، فشار خون ۱۹، به عنوان فشار خون سیستولیک ، فشار خون بالایی است.

فشار خون بالا

بالا بودن فشار خون به این معنی است که، دیواره رگ‌های شما بطور مداوم در معرض فشاری، بیش از قدرت تحمل خود است. در این حالت، ممکن است شما به عنوان فردی که فشار خون بالایی دارد، هیچ احساس غیرطبیعی نداشته‌باشید. اما باید بدانید که فشار بالا می‌تواند در دراز مدت موجب مشکلات جدی و حتی مرگ شود.

خون توسط قلب به سایر ارگان های بدن پمپاژ می شود و در حین حرکت خون، اکسیژن نیز به همراه آن به قسمت های حیاتی بدن می رسد. گاهی به دلیل مشکلاتی قلب نمی تواند به درستی خون را پمپاژ کند؛ به عنوان مثال باریک بودن بیش از حد یک شریان یا رگ می تواند مانع پمپاژ درست خون از سوی قلب به اندام ها شود. در این شرایط به طور پیوسته فشار خون بالا بر دیواره رگ ها فشار وارد می کند که می تواند سلامت فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم فشار خون بالا چیست؟

علائم فشار خون بالا

بالا بودن فشار خون در بسیاری از مواقع بدون هیچ علامت خاصی ادامه می‌یابد. اما گاهی، در حالت ایجاد فشار خون بسیار بالا، مانند فشار خون ۱۹، ممکن است  با علائمی مواجه شوید.

مواردی مانند سردرد، خونریزی بینی، اختلال در دید، وجود خون در ادرار، تغییر در خلق وخو، تنگی نفس، سرگیجه، گرگرفتگی و درد قفسه سینه از علائم فشار خون بسیار بالا هستند.

درمان فشار خون بالا

با پی بردن به بالا بودن فشار خون، باید در اسرع وقت آنرا درمان کنید. فشار خون بالا مانند فشار خون ۱۹ می‌تواند بسیار خطرناک باشد و موجب آسیب‌های جبران‌ناپذیر شود، همچنین ما در مقاله ای به صورت مفصل راه های صد در صدی برای درمان فشار خون را تشریح نموده ایم و به شما پیشنهاد می دهیم حتما آن را مطالعه فرمایید.

اصلاح سبک زندگی

پیروی از رژیم غذایی مناسب، در کنترل فشار خون بالا، نقش مهمی دارد. این رژیم سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات کم‌چرب، گوشت طیور، ماهی و غلات کامل است. همچنین میزان نمک و شکر و نوشیدنی‌های شیرین در آن، بسیار کم است. علاوه بر این، کنترل استرس و مدیتیشن، انجام تمرینات ورزشی، پایین آوردن چربی بدن و کنترل دیگر بیماری‌های مرتبط مانند دیابت، بسیار اهمیت دارد.

درمان دارویی برای فشار خون بالا

درمان دارویی

اگر فشار خون ۱۹ یا نزدیک به آن دارید، قطعاً پزشک برای درمان شما، درکنار توصیه به رژیم غذایی خاص، از دارو نیز استفاده می‌کند. به‌علاوه، ممکن است ناچار باشید برای کنترل فشار خون خود، برای همیشه این داروها مصرف کنید.

نتیجه اینکه فشار خون ۱۹ را جدی بگیرید

در دنیای پزشکی، فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش شناخته‌ می‌شود. پس با دیدن فشار خون ۱۹ باید آنرا جدی بگیرید و برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید. عدم درمان فشار خون بالا می‌تواند سبب بروز مشکلاتی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیوی، ازدست دادن بینایی و اختلال در عملکرد جنسی شود.

در نهایت امیدواریم از مطالعه مقاله آیا فشار خون ۱۹ خطرناک است در سایت بیوتی سنتر استفاده لازم را برده باشید. همچنین شما می توانید برای خرید انواع تجهیزات پزشکی مثل دستگاه فشار سنج، دستگاه اکسیژن ، لباس پزشکی و یا دستکش پزشکی از طریق همین سایت اقدام به خرید خود فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *