مقالات پزشکی

قرص زینک پلاس چیست و مصرف آن چه فواید و عوارضی دارد؟

قرص زینک پلاس چیست و مصرف آن چه فواید و عوارضی دارد؟

قرص زینک پلاس یکی از مکمل هاست که دارای روی و ویتامین های گروه ب (بکمپلس) و ث می باشد،  و با توجه به نیاز بدن و طبق تجویز پزشک تجویز می شود.  فواید و تاثیرات مثبت آن برای بدن ثابت شده است،  اما ممکن است به دلیل نحوه مصرف اشتباه نیز عوارض و ضررهایی جبران ناپذیری برای بدن داشته باشد.

بنابراین در این مقاله قصد داریم تا به اهمیت مصرف قرص زینک پلاس بپردازیم  و نحوه کاربرد و خواص و اهمیت و ضرورت مصرف آن را برای شما توضیح دهیم.  لطفا با ما همراه باشید.

قرص زینک پلاس و اهمیت آن چیست؟

زینک پلاس یک قرص مکمل غذایی می باشد که حاوی روی، ویتامین های گروه ب و ث است. از آنجایی که وجود روی بعد از آهن و ویتامین ها یکی از ضروری ترین عناصر برای بدن می باشد.  بنابراین باید در رژیم غذایی روزانه از موادی که بتواند این کمبود را جبران کند استفاده کرد.

کمبود روی عوارضی چون ریزش مو،  بدخوابی، اختلال عصبی و سایر مشکلات دیگر را برای بدن در بردارد، و از آنجایی هم که برخی  مواد غذایی به دلیل نوع تولید،  سبک غذایی و نوع مصرف روزانه هر فرد ممکن است به اندازه کافی روی و مواد معدنی و ویتامین را به بدن نرساند.

از این رو استفاده از مکمل های غذایی حاوی روی و ویتامین ب مانند زینک پلاس می تواند به اندازه کافی کمبود روی و سایر ویتامین ها را در بدن جبران کند.

میزان و نحوه مصرف زینک پلاس

میزان و نحوه مصرف زینک پلاس

میزان و نحوه مصرف زینک پلاس

میزان مصرف روزانه روی برای خانم ها ده میلی گرم و برای آقايان پانزده میلی گرم می باشد. ولی به طور میانگین مقدار دوز درمانی برای تامین روی بدن هر فرد بین 20-100 میلی گرم است. یعنی به طور میانگین هر فردی باید 15 میلی گرم روی در طول روز مصرف کند.

از آنجایی که همانطور گفته شد،  رژیم غذایی که هر فردی به طور روزانه مصرف می کند،  با فرد دیگری فرق می کند.  دیگر آنکه به دلیل تولید مواد غذایی تراریخته و محصولات کشاورزی که امروزه دستخوش تغییراتی شده،  استفاده از مکمل هایی که بتواند مواد مغذی و مفید به طور کامل را جبران نماید،  از ضروریات می باشد.

بنابراین بهتر است  یک الی دو کپسول زینک پلاس به همراه غذا یا یک ساعت بعد از غذا مصرف شود. در دوزهای بالاتر و در صورت نیاز به مصرف بیشتر این قرص و نیز نحوه مصرف آن باید با تجویز پزشک این کار صورت بگیرد.

همینطور برای مصرف قرص نباید آن را جوید،  بلکه به همراه یک لیوان آب میل شود. دیگر آنکه به هنگام مصرف آن از لبنیات استفاده نگردد.  زیرا کلسیم مانع جذب روی می شود.

خواص قرص زینک پلاس

خواص قرص زینک پلاس

خواص قرص زینک پلاس

خواص روی برای بدن بی شمار است.  اما مهم ترین فوایدی که روی برای بدن دارد،  برای پوست و رویش مو و همینطور برای تقویت سیستم ایمنی و رشد کودکان مفید است.  همچنین مصرف آن برای افراد چاق بی ضرر می باشد.

زینک پلاس به صورت شربت،  قطره و قرص و کپسول در داروخانه ها موجود است.  از این رو افراد می توانند برای مصرف آن از مدل های مختلف آن،  البته با تجویز پزشک استفاده نمایند.

در ادامه برخی خواص مهم روی، زینک پلاس را به طور مختصر توضیح داده ایم.

خواص زینک برای پوست و ناخن و مو

مطالعات نشان داده افرادی که مکمل های روی از جمله زینک را به طور روزانه و مقطعی مصرف می کنند،  بسیاری از التهابات پوستی آنان که در اثر کمبود روی به وجود آمده را بهبود می بخشد.

مصرف روی همچنین در بهبود مشکلات پوستی نظیر اگزما،  خارش پوست،  جوش،  آکنه و لک پوستی موثر و مفید است.  از دیگر فواید روی برای پوست بهبود ریزش مو در آقايان،  رفع شکنندگی و خشکی ناخن،  رفع سفیدی مو،  بهبود بهتر زخم های پوستی ناشی از دیابت می باشد.

زینک روی همچنین به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و ویتامین خاصیت ضد باکتری و ضد التهاب که دارد، مصرف آن به طور مستقیم بر روی پوست تاثیر به سزایی دارد،  و به ساختن کلاژن که یک ماده مفید برای رشد پوست و مو است،  کمک می کند.

کمک به چاقی صورت

به دلیل تاثیر قرص زینک بر افزایش اشتها،  می توان گفت این مکمل یکی از بهترین راه های بدون ضرر و عوارض برای چاقی صورت است.

قرص زینک به دلیل داشتن املاح معدنی و ویتامین های گروه ب و نیز داشتن روی،  می تواند در چاقی بدون ضرر تاثیر داشته باشد.  گرچه که عده ای به اتفاق نظر برعکس این را داشته،  و مصرف روی را در چاقی بی تاثیر می دانند.

پیشگیری از سرطان

کمبود زینک باعث تحریک بی دلیل سلول های ایمنی می شود،  که همین امر سبب ایجاد و بروز سرطان در فرد می گردد.  زیرا که کمبود میزان زینک و یا همان روی در خون با سرطان های سر،  گردن،  پروستات،  ریه،  مثانه و تخمدان ارتباط دارد.

همینطور کمبود روی در بدن خطر ابتلا به سرطان های دهان،  مری و معده را نیز افزایش می دهد.  زیرا که روی به عنوان یک منبع قوی غذایی و ضد سرطان در بدن عمل می کند.

تقویت بینایی

چشم یکی از قسمت های بدن که در صورت کمبود روی ممکن است،  دچار آسیب و مشکلاتی از جمله تنبلی چشم آب مروارید،  آسیب و سرطان چشم و قرنیه شود.  زیرا غلظت روی در قرنیه نیز وجود دارد،  و کمبود آن می تواند مشکلات ذکر شده را به وجود آورد.

تحقیقات نشان داده افراد میانسالی که در این دوران از مکمل های روی،  سلنیوم و ویتامین های A و E زیاد مصرف می کنند،  کمتر دچار آب مروارید می شوند.

بهبود عملکرد غده تیروئید

کمبود روی با کاهش عملکرد غده تیروئید رابطه مستقیم دارد.  از اینرو در افراد دچار کم کاری تیروئید،  مصرف زینک می تواند عملکرد این غده را به سطح تعادل برساند.

زینک برای کودکان

مصرف زینک به رشد جسمی و ذهنی کودکان کمک می کند.  همچنین برای تقویت سیستم ایمنی و عمومی بدن کودک،  تامین کننده ویتامین های گروه ب،  بیوتین،  اسید فولیک،  زینک و ویتامین ث و در حفظ سلامت و رشد ناخن و پوست و موی کودک تاثیر دارد.

از دیگر فواید زینک برای کودکان درمان و پیشگیری از سوء تغذیه آنان می باشد،  که عدم تغذیه کافی و صحیح مشکلات جسمی و اختلال در رشد کودک را به همراه خواهد داشت.

جلوگیری از بروز اوتیسم

پزشکان برای زنان باردار مصرف روی را برای رشد و سلامتی جنین توصیه می کنند.  زیرا یکی از دلایل بروز اوتیسم،  نبود روی در بدن این افراد است.

تحقیقات نشان داده افرادی که نوروتیپیکال (غیر اوتیسم) هستند،  روی بیشتری نسبت به افراد اوتیسم دارند.  از اینرو مصرف روی به حد کافی برای زنان باردار الزامی است.

خواب بهتر

همچنین تحقیقات نشان داده است،  کمبود روی باعث اختلال در خواب می شود. زنان و کودکانی در طول روز زینک مصرف می کنند،  از کیفیت خواب بهتری برخوردار هستند.

زیرا که کمبود روی در خون باعث خستگی مفرط،  از دست دادن حس نشاط و افسردگی و نیز عدم تمرکز می شود.

خاصیت مکمل زینک پلاس در خانم ها و آقایان

خاصیت مکمل زینک پلاس در خانم ها و آقایان

خاصیت مکمل زینک پلاس در خانم ها و آقایان

به دلیل آنکه مصرف روی در بدن کلاژن تولید می کند،  از اینرو برای ریزش مو و پیشگیری از طاسی بسیار مهم است.  دیگر آنکه مصرف روی در غلظت مایع منی در آقايان تاثیر گذاشته و مانع بزرگ شدن غده های پروستات در آنها می شود.

در خانم ها نیز مصرف روی اختلالات قاعدگی را رفع و به بهبود مشکلات تخمدان و بی نظمی های قاعدگی کمک می کند.

از دیگر مزایای مصرف روی برای خانم ها و آقايان درمان ناباروری،  سنتز صحیح هورمون های جنسی و بارداری موفق زنان می باشد.

مکمل ضد تشنج و ضد استرس

امروزه ثابت شده که مصرف زینک می تواند در بهبود خلق و خوی و درمان افسردگی،  رفع استرس و اضطراب موثر باشد.  همچنین مکمل روی یک ضد تشنج قوی است که مصرف آن مشکلات بیش فعالی، عصبی و حملات ناشی از صرع را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

در اغلب موارد افرادی که دچار کمبود روی هستند،  بیشتر در معرض گرفتگی عروق قلبی،  مشکلات قلبی و دردهای قفسه سینه هستند، که با مصرف مکمل روی ( زینک) می توانند از آن پیشگیری کنند.

عوارض کمبود روی در سایر موارد

کمبود روی در بدن عوارضی از جمله دیابت را به همراه دارد.  زیرا مصرف روی با ترشح انسولین ارتباط مستقیمی دارد.  عدم کافی نبودن روی در بدن باعث افت سیستم ایمنی می شود،  و بیماری هایی نظیر آرتریت روماتویید،  لوپوس، شوگرن و پسوریازیس را به همراه دارد.

کمبود روی در نوجوانان باعث تاخیر بلوغ جنسی و ظهر نکردن صفات ثانویه جنسی و در کودکان حالت بی حالی،  اختلال رفتاری و پیکا (حالتی شبیه ویار)،  و نیز افراد مسن عدم تعادل در راه رفتن را موجب می شود.

همچنین ابتلای مکرر به بیماری های عفونی و ویروسی به دلیل ضعف سیستم ایمنی،  بروز بیماری هپاتیت نوع C و مشکلات کلیه و کبد،  تحلیل دندان ها،  التهاب لثه و مشکلات استخوانی از دیگر عوارض کمبود روی در بدن هستند.

جذب روی در بدن چگونه انجام می گیرد؟

جذب روی در بدن توسط روده کوچک انجام می گیرد و از آنجایی که پروتئین در جذب آن نقش دارد.  بنابراین افرادی که دچار کمبود پروتئین هستند،  ابتدا لازم است تا این نقص را برطرف نمایند.

در مورد مصرف زینک پلاس با توجه به  نیاز  و نقص پروتئین در بدن فرد  پزشک مربوطه شرایط را بررسی کرده و میزان دوز درمانی آن را تعیین و تجویز می کند.

عملکرد گروه های ویتامین ب در ب کمپلکس با زینک پلاس چگونه است؟

عملکرد گروه های ویتامین ب در ب کمپلکس با زینک پلاس

عملکرد گروه های ویتامین ب در ب کمپلکس با زینک پلاس

ویتامین B1: ایفا کننده تبدیل مواد غذایی به انرژی

ویتامین B2: نقش آنتی اکسیدان دارد

ویتامین B3: در تولید گلبول قرمز،  انتقال پیام های عصبی،  متابولیسم امینو اسید نقش دارد

ویتامین B6: نقش اساسی در تولید گلبول قرمز،  انتقال پیام عصبی و متابولیسم آمینو اسید

ویتامین اسید فولیک: نقش اساسی در رشد سلولی،  متابولیسم آمینو اسید،  تولید سلول های خونی و تقسیم منظم سلولی

ویتامین B12: در عملکرد سلول های عصبی،  تولید DNA و تکامل گلبول قرمز نقش دارد.

موارد منع مصرف زینک پلاس چیست؟

مصرف مداوم روی مانع از جذب آهن می شود. بنابراین یا از مصرف طولانی مدت آن جلوگیری کرده و یا می توان به طور همزمان از دو مکمل آهن و روی استفاده کرد.

چنانچه فردی دچار کمبود مس در بدن می باشد،  باید در مورد استفاده از مکمل زینک پلاس با تجویز پزشک آن را مصرف نماید.

موارد منع مصرف زینک پلاس برای دوران بارداری در خانم ها به چه دلیل است؟

منع مصرف زینک پلاس برای خانم ها در دوران بارداری وجود ندارد.  اما از آنجایی که مصرف هر قرص یا کپسول بر روی جنین تاثیر می گذارد،  استفاده از مکمل زینک نیز باید تحت نظر پزشک مربوطه باشد.

تداخلات دارویی قرص زینک پلاس کدام هستند؟

فاصله زمانی حداقل دو ساعت بین مصرف زینک پلاس و تتراسیکیلین ها لازم است تا به خوبی هر دو مکمل جذب بدن شود.  زیرا که ممکن است که زینک پلاس جذب تتراسیکلین ها را از طریق ایجاد شلات های غیر محلول به تداخل بیندازد.

کلام آحر

امیدواریم از مطالعه مقاله قرص زینک پلاس چیست و مصرف آن چه فواید و عوارضی دارد؟ در سایت بیوتی سنتر استفاده لازم را برده باشید، همچنین شما عزیزان می توانید برای خرید انواع محصولات پزشکی و خرید انواع محصولات بهداشتی از طریق سایت ما سفارش خود را ثبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *