مقالات پزشکی

پلیت کوتر چیست

پلیت کوتر چیست

پلیت کوتر یک صفحه نرم و انعطافپذیر از جنس سیلیکون با قابلیت رسانایی است. کار اصلی پلیت کوتر خروج باراضافی الکتریکی از بدن بیمار به هنگام جراحی به وسیله دستگاه الکتروکوتر است. در واقع پلیت کوتر بخش کوچکی از یک الکتروکوتر است. از الکتروکوترها در عمل های جراحی برای برش دادن بافت ها و یا برداشتن بخشی از آنها استفاده می شود که با استفاده از جریان برق کار می کند و اما پلیت کوتر از طریق کابلی به طول 3 متر روی بدن بیمار متصل می شود.

در پزشکی یکی از ساده ترین روش ها برای برداشتن و برش دادن بافت ها و یا حتی بستن عروق و رگ ها استفاده از روش سوزاندن است. کار سوزاندن بافت ها توسط یک ابزار قلم مانندِ متصل به دستگاه الکتروکوتر انجام می شود. از گذشته پزشکان دریافته بودند که به روش سوزاندن می توان جلوی خونریزی را گرفت. دستگاه امروزی قادر است به روش سوزاندن، برش های دقیق و ظریف تری را در حین عمل جراحی به وجود آورد به طوری که جای اسکار و زخم کمتری از رد جراحی به جای گذارد.

حال جهت جلوگیری از سوختگی پوست ناشی از عبور جریان الکتریکی به هنگام استفاده از الکتروکوتر، از وسیله ای ضروری به نام پلیت کوتر استفاده می شود. پلیت کوتر با ظاهر پد مانند خود به عنوان پرمصرف ترین لوازم پزشکی و تجهیزات جراحی به شمار می رود.

کارایی پلیت کوتر چیست؟

کارایی پلیت کوتر

کارایی پلیت کوتر

پلیت کوتر جزئی جدا نشدنی از دستگاه الکتروکوتر در جراحی است. برای خروج بار الکتریکی اضافی به هنگام عمل جراحی توسط الکتروکوتر از پلیت کوتر روی بدن بیمار استفاده می شود. کاربردهای این وسیله شامل موارد زیر است:

  • پد پلیت کوتر که معمولا روی ران یا ساق پای بیمار قرار می گیرد با خروج بارهای الکتریکی اضافی به هنگام بریدن بافت توسط جراح، جلوی سوختگی های پوستی و آسیب های شدید بافتی را به راحتی می گیرد.
  • استفاده از پلیت کوتر می تواند از عواقب خطرناک برق گرفتگی به هنگام جراحی جلوگیری کند.
  • برخی بیماران از مشکلات قلبی نظیر آریتمی قلبی برخوردارند؛ بنابراین این بار اضافی الکتریکی باید حتما توسط پلیت کوتر از بدن بیمار خارج شده تا موجب ایست قلبی به هنگام جراحی نشود.
  • نصب پلیت کوتر بسیار ساده و بدون هیچ دردی است.
  • با توجه به توان خروجی دستگاه الکتروکوتر، باید ابعاد و جنس پلیت کوتر را انتخاب کرد.
  • بهتر است برای هر دستگاه از پلیت کوتر استاندارد سازنده همان دستگاه استفاده شود تا احتمال خطا به صفر رسد.
  • توجه کنید نصب و محل قرار گیری پلیت کوتر باید در نزدیکترین مکان برای انجام جراحی باشد تا جریان الکتریکی از کوتاهترین مسیر ممکن عبور کند.
  • هدف اصلی استفاده از پلیت کوتر، علاوه بر جلوگیری از سوختگی های احتمالی، ممانعت از عبور جریان الکتریکی از ارگان هایی نظیر قلب و شش ها است؛ چراکه هر گونه بار الکتریکی اضافی روی این ارگان ها به خصوص قلب، احتمال ایست قلبی را به همراه خواهد داشت.

انواع پلیت کوتر OBS

انواع پلیت کوترOBS  

انواع پلیت کوترOBS

مارک پلیت کوتر OBS از معروف ترین برندهای این تجهیزات کوتر است. این محصول به صورت تک لب و دو لب روی ساق پا و یا ران متصل شده و به راحتی جلوی عوارض ناشی از برق گرفتگی و سوختگی به هنگام جراحی و استفاده از دستگاه الکترکوتر را می گیرد. جراح با استفاده از بسامد رادیویی که به صورت ژنراتور از الکتروکوتر تولید می شود در حالیکه دو الکترود به بدن بیمار متصل است اقدام به ایجاد برش و یا سوزاندن رگ ها  کرده و بدون کوچکترین عوارضی، در زمانی کوتاه به هدف مورد نظر در جراحی می رسد.

نحوه استفاده از پلیت کوتر

نحوه استفاده  

نحوه استفاده

به هنگام استفاده از پلیت کوتر دقت کنید محل قرار گیری آن روی بدن بیمار باید تمیز و عاری از هرگونه چربی و مو باشد. حتما اشیاء فلزی نظیر انگشتر و گردنبند و غیره از بدن بیمار خارج شده باشد. سپس روی بخش هایی که معمولا باسن یا ران بیمار است ژل مخصوص الکترود زده و بعد پلیت کوتر روی آن نصب شود. اندازه پلیت ها بر اساس سن بیمار متفاوت است؛ یعنی فرد بزرگسال پلیتی بزرگتر از یک کودک خواهد داشت.

اگر در بدن بیمار قطعات فلزی وجود دارد باید هنگام اتصال پلیت ها توجه داشت که نزدیک آن محل ها اتصال صورت نگیرد. هنگام اتصال پلیت نقاطی از بدن بیمار که در اثر تعریق خیس شده است را به دقت خشک کنید. پلیت ها به هیچ عنوان نباید روی عروق خونی بزرگ در زیر پوست و استخوان ها وصل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *