مقالات پزشکی

تفاوت دستگاه اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن

 تفاوت دستگاه اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن

دستگاه اکسیژن ساز و کپسول اکسیژن هر دو برای تولید و تامین اکسیژن مورد نیاز برای بیمارانی که مشکل تنفسی دارند، به کار گرفته می شود. علی رغم این که کار کلی هر دو آن ها یکسان است، اما تفاوت هایی نیز دارند که بارزترین تفاوت دستگاه اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن، شیوه عملکردی این دو دستگاه طبی است.

بررسی تفاوت دستگاه اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن

نحوه انتقال اکسیژن یکی از مهم ترین و اصلی ترین تفاوت های دستگاه اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن است. در دستگاه اکسیژن ساز، تولید و انتقال اکسیژن به صورت مداوم و ثابت انجام می شود. تازمانی که دستگاه اکسیژن ساز به جریان برق متصل باشد، تولید اکسیژن به صورت نامحدود انجام شده و در دسترس قرار خواهد گرفت.

دستگاه کپسول اکسیژن نیز در ابعاد و ظرفیت های متفاوت طراحی و تولید می شود که از پس از اتمام حجم اکسیژن موجود در مخزن، می توان آن را شارژ کرده و مجدد استفاده کرد. احتمال احتراق و آتش سوزی توسط دستگاه کپسول اکسیژن بسیار بالا بوده و خاموش کردن آن نیز دشوار است. از این رو پیشنهاد می شود تا حد امکان از دستگاه های اکسیژن ساز استفاده شود. چرا هنگام استفاده از آن، خطری افراد را تهدید نخواهد کرد.

دستگاه های اکسیژن ساز عموما در اندازه و ابعادی ساخته می شوند که می توان به راحتی آن را حمل کرده و در هر مکانی از آن استفاده کرد، اما دستگاه کپسول اکسیژن در وزن بیشتر و ابعاد بزرگتری تولید می شوند که حمل و نقل آن را دشوار می کند.

در این بخش به بررسی برخی از تفاوت های اصلی این دو نوع از تجهیزات تنفسی پزشکی پرداخته شد که قیمت پایین دستگاه کپسول اکسیژن نیز از دیگر تفاوت های این دو دستگاه به شمار می رود. در این میان لازم به ذکر است که ویژگی ها و عدم وجود خطر هنگام استفاده از دستگاه اکسیژن ساز، از مهم ترین عواملی به شمار می روند که افراد را نسبت به خرید دستگاه اکسیژن ساز ترغیب می کنند.

آشنایی با انواع دستگاه های اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز به طور کلی در دو نوع پرتابل و ثابت، طراحی و تولید می شود. در همین ابتدا لازم به ذکر است که علی رغم تفاوت در ساختار و نام، عملکرد هر دو نوع دستگاه اکسیژن ساز کاملا مشابه یکدیگر است. دستگاه اکسیژن ساز پرتابل در حجم و ابعادی ساخته می شود که افراد بیمار بتوانند به راحتی آن را حمل کرده و در هر مکانی که به آن نیاز دارند، استفاده کنند.

دستگاه اکسیژن ساز ثابت، همان طور که از نام آن قابل فهم است عموما در حالتی ثابت قرار داده می شود و همین امر باعث می شود تا از آن بیشتر در خانه ها استفاده شود. چرا که حمل آن کمی دشوار است.

آشنایی با انواع کپسول های اکسیژن

آشنایی با انواع کپسول های اکسیژن

آشنایی با انواع کپسول های اکسیژن

کپسول های اکسیژن نیز از نظر حجم در اندازه های مختلفی تولید می شوند که به شرح زیر است.

  • کپسول اکسیژن 5 لیتری
  • کپسول اکسیژن 10 لیتری
  • کپسول اکسیژن 20 لیتری
  • کپسول اکسیژن 40 لیتری

آن دسته از بیمارانی مشکلات تنفسی و ریوی و قلبی دارند، بیشتر از کپسول های اکسیژن 20 لیتری در منازل خود استفاده می کنند و در صورت اتمام حجم اکسیژن موجود در مخزن، می توان آن را شارژ کرده و مجدد از آن استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *