مقالات پزشکی

ماسک خاک رس، طرز تهیه انواع ماسک خاک رس و نحوه استفاده به همراه خواص

ماسک خاک رس

قرن هاست که مردم از خاک رس برای سلامتی و زیبایی پوست و موی خود استفاده می کنند. خاک رس یک ماده غنی از املاح و مواد معدنی است که در طبیعت به وفور یافت می شود. خواص متعدد ماسک خاک رس و اثرات شگفت آور آن بر سلامت و زیبایی پوست و مو سبب شد تا در سال 2019 به عنوان بهترین ماسک برای پاکسازی پوست و شفافیت آن، تنظیم و تعدیل چربی های پوست صورت، جلوگیری از بیماری های پوستی نظیر آکنه و جوانسازی سلول های پوستی معرفی شود. از این رو بسیاری از شرکت های تولیدکننده محصولات بهداشتی و زیبایی پوست و مو از این ماده کاملاً طبیعی جهت تولید ماسک های پوست بهره می برند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل تری از فواید و کاربرد ماسک خاک رس را بیان کنیم.

خواص خاک رس برای صورت چیست؟

خواص خاک رس برای صورت

خواص خاک رس برای صورت

پوست صورت از جمله قسمت هایی از بدن است که به طور مداوم در برابر عوامل آسیب رسان نظیر اشعه های مضر نور خورشید، گرما، سرما و انواع آلودگی ها و میکروب ها قرار دارد. از طرفی پوست صورت جزو حساس ترین قسمت های بدن است که هر آسیبی روی آن تأثیر فراوانی در چهره فرد می گذارد. به همین علت سعی می شود تا از انواع ماسک ها و کرم ها جهت مراقبت از پوست استفاده شود که یکی از این موارد ماسک خاک رس است. به طور کلی خاک رس، خون رسانی به سلول های پوستی را بهبود می بخشد و در جوانسازی و از بین رفتن لک و چروک صورت نقش مهمی را بر عهده دارد. خاک رس با پاک کردن پوست صورت از سموم پوستی و چربی های اضافی آن علاوه بر تقویت پوست بر شفافیت آن نیز می افزاید.

فواید ماسک خاک رس برای لایه برداری پوست

فواید ماسک خاک رس برای لایه برداری پوست

فواید ماسک خاک رس برای لایه برداری پوست

استفاده از ماسک های طبیعی نظیر ماسک خاک رس برای لایه برداری سلول های مرده پوست دارای فواید بسیاری است که عبارتند از:

  • این ماسک سرشار از املاحی نظیرکلسیم، منیزیم، سیلیکا و روی است که استفاده از آن به شادابی پوست کمک زیادی می کند.
  • این ماسک برای درخشان کردن پوست و کم رنگ کردن لکها مؤثر است.
  • لایه برداری با این ماسک سبب لطافت و جوانسازی پوست صورت می شود و نیز به بهبود التهابات و آلرژی های پوستی کمک فراوانی می کند.
  • استفاده از این ماسک برای درمان جوش و جای لک بسیار مفید است چراکه آلودگی ها و چربی ها را از منافذ پوست پاک می کند و سبب کم رنگ شدن لک ها می گردد.
  • ماسک خاک رس موجب افزایش الاستیسیتة پوست صورت و تحریک کلاژن سازی می شود و به سفت شدن پوست صورت و جلوگیری از افتادگی آن کمک فراوانی می کند.
  • لایه برداری توسط این ماسک به راحتی نواحی تیره پوست را روشن می سازد.
  • در ضمن این ماسک بهترین لایه بردار برای حذف سلول های مرده پوست می باشد و با افزایش جریان خون در زیر پوست سبب شفافیت پوست می شود.

فواید ماسک خاک رس برای رفع تیرگی زیربغل

فواید ماسک خاک رس برای رفع تیرگی زیربغل

فواید ماسک خاک رس برای رفع تیرگی زیربغل

عوامل متعددی می تواند سبب تیرگی زیر بغل شوند که مهمترین عامل آن وجود سلول های مرده پوست است. ساده ترین راهکار برای رفع این مشکل لایه برداری و رفع سلول های مرده پوست می باشد. ماسک خاک رس به عنوان بهترین لایه بردار با جداکردن سلول های مرده پوست از بدن و خون رسانی بیشتر در این نواحی سبب شفافیت و رفع تیرگی زیر بغل می شود. برای این منظور کافی است تا دو قاشق خاک رس را با یک قاشق آبلیمو و کمی آب ترکیب کرده و پس از ساخت خمیری لطیف آن را روی پوست زیر بغل قرار دهید و بعد از 10 دقیقه بشویید. استفاده 2 بار در هفته از این ماسک سبب روشن شدن پوست زیر بغل خواهد شد.

همچنین ما در مقاله ای به معرفی انواع ماسک روشن کننده پوست پرداخته ایم، به شما پیشنهاد می دهیم برای رفع تیرگی پوست خود حتما آن را مطالعه فرمایید.

فواید خاک رس برای درمان جوش

فواید خاک رس برای درمان جوش

فواید خاک رس برای درمان جوش

مهمترین عامل در بروز آکنه مسدود شدن منافذ پوست توسط چربی و آلودگی ها است. ماسک خاک رس با قدرت نفوذ زیاد خود در بخش های عمیق تری از سلول های پوست نفوذ کرده و با جذب میکروب ها و چربی های اضافی سبب پاکسازی کامل پوست می شود. ماسک خاک رس نه تنها برای درمان جوش مفید است بلکه استفاده مرتب از این ماسک سبب تعدیل چربی های پوست شده و به پیشگیری از بروز مجدد جوش ها کمک فراوانی می کند.

ماسک خاک رس برای چاقی صورت

ماسک خاک رس برای چاقی صورت

ماسک خاک رس برای چاقی صورت

گفته می شود که بعد از تغذیه مناسب و ورزش یکی از بهترین روش ها برای چاق شدن صورت استفاده از ماسک خاک رس است. برای این منظور بهتر است از ماسک خاک رس بنتونیت که دارای مواد معدنی فراوانی می باشد به همراه گلاب استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری خاک رس را با دو قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید و روی پوست قرار دهید.

این ماسک به دلیل وجود گلاب برای افراد با پوست حساس و نازک مناسب است و با آبرسانی بیشتر در سلول های پوست سبب رفع افتادگی و شل شدگی های پوست و ماهیچه ها شده و در نتیجه پس از مدتی شاهد چاقی صورت خواهید بود. نکته مهمی که به هنگام استفاده از این ماسک باید توجه کنید شستن ماسک خاک رس و گلاب بعد از یک ربع با آب سرد است.

همچنین اگر به دنبال راهکاری عالی برای چاق شدن صورت می باشد حتما مقاله روش چاق شدن با جوانه گندم را در سایت بیوتی سنتر مطالعه فرمایید.

ماسک خاک رس قرمز و طرز تهیه و استفاده از آن

ماسک خاک رس قرمز و طرز تهیه و استفاده

ماسک خاک رس قرمز و طرز تهیه و استفاده

از خاک رس قرمز برای پوست های حساس و خشک استفاده می شود چراکه مواد معدنی درون این خاک از خشک شدن بیش از اندازه و سوزش پوست جلوگیری می کند. خاک رس قرمز در مقایسه با انواع دیگر خاک رس ها دارای مواد معدنی و عناصر کمیابی می باشد که از جمله آن می توان به موادی چون سیلیکا، آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم اشاره کرد.

علاوه بر آن، خاک رس قرمز جزو در دسترس ترین نوع این خاک در ایران به شمار می رود و تهیه آن بسیار آسان است. با استفاده از ماسک خاک رس قرمز می توانید به پاکسازی سلول های پوست کمک زیادی کنید. در قسمت زیر نمونه ای از طرز استفاده از ماسک خاک رس قرمز را برایتان شرح می دهیم. برای تهیه این ماسک موارد زیر مورد نیاز است:

  1. یک قاشق غذاخوری خاک رس قرمز
  2. یک قاشق چای خوری گلاب
  3. یک قاشق غذاخوری ماست

خاک رس قرمز، گلاب و ماست را با هم ترکیب کرده و یک خمیر لطیف و روان از آن درست کنید و به مدت 10 دقیقه الی 15 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. پس از خشک شدن ماسک آن را با آب سرد بشویید. این ماسک از خواص پاک کنندگی و جوانسازی زیادی برای پوست برخوردار است.

ماسک خاک رس سبز و طرز تهیه و استفاده

ماسک خاک رس سبز و طرز تهیه و استفاده

ماسک خاک رس سبز و طرز تهیه و استفاده

خاک رس سبز از کف دریاها به دست می آید و به همین علت به آن ماسک دریایی نیز می گویند. استفاده از این ماسک طبیعی برای پوست های چرب بسیار سودمند است. ماسک خاک رس سبز یا ماسک خاک رس دریایی از تجزیه گیاهان کف دریا حاصل شده و به همین علت غنی از املاح و مواد معدنی مفید برای سلامت پوست است. از فواید ماسک خاک رس سبز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بهترین لایه بردار پوست با استفاده از املاح طبیعی
  2. پاکسازی عمیق پوست از انواع آلودگی ها و از بین برنده انواع جوش ها
  3. جوانسازی پوست با حذف سلول های مرده و رشد مجدد سلول های تازه پوست
  4. کاهش چین و چروک و جلوگیری از افتادگی پوست صورت با سفت کردن پوست
  5. افزایش شفافیت پوست و نابودی لک ها

بسته به اینکه هدفتان از به کار بردن ماسک خاک رس چه چیز است می توان از مواد مختلفی در ترکیب این ماسک استفاده کرد. به عنوان مثال اگر هدفتان چاق کردن صورت است بهتر است از ترکیب گلاب با این ماسک بهره ببرید. اما اگر به دنبال رفع جوش ها هستید باید آن را با بلغور جو (جو پرک) و روغن درخت چای مخلوط سازید.

ترکیب ماسک خاک رس سبز و عسل علاوه بر اینکه موجب پاکسازی پوست می شود به حفظ رطوبت و آبرسانی سلول های پوست نیز کمک می کند. برای تهیه این ماسک نیاز به مواد اولیه زیر دارید:

  1. یک قاشق غذاخوری خاک رس سبز
  2. یک قاشق غذاخوری آب
  3. یک قاشق غذاخوری عسل

خاک رس سبز را با آب و عسل مخلوط کرده و سپس به مدت یک ربع روی پوست قرار داده و در نهایت آن را با آب سرد بشویید.

طرز تهیه ماسک خاک رس در منزل

طرز تهیه ماسک خاک رس

طرز تهیه ماسک خاک رس

طرز تهیه ماسک خاک رس بسیار ساده است. تنها نکته رنگ های متفاوت این خاک می باشد که هر کدام از این رنگ ها از خواص درمانی ویژه ای برخوردارند. دسته بندی ماسک های خاک رس براساس رنگ به شرح زیر است:

خاک رس سفید (کائولین): به دلیل ملایم بودن آن برای پوست های خشک مناسب است.

خاک رس بنتونیت (گل ارمنی): از این خاک برای پوست های چرب، پوست های طبیعی و مستعد به آکنه استفاده می شود. خاک رس بنتونیت از قدرت جذب بالای چربی ها برخوردار است.

خاک رس قرمز: این خاک برای پوست های حساس و خشک مناسب می باشد.

پس از انتخاب نوع خاک رس مورد نظر برای تهیه ماسک باید از مواد طبیعی دیگر نظیر آب، گلاب، عسل، ماست یا شیر، روغن نارگیل، سرکه یا آبلیمو استفاده کنید.

نحوه مصرف و طرز استفاده از ماسک خاک رس

نحوه مصرف و طرز استفاده از ماسک خاک رس

نحوه مصرف و طرز استفاده از ماسک خاک رس

استفاده از ماسک خاک رس چندین مرتبه در طول یک ماه می تواند تضمین کننده شادابی و جوانی پوست شما باشد. نحوه مصرف و طرز استفاده از این ماسک بسیار ساده است به این ترتیب که:

  • بهتر است مکانی آرام را جهت دراز کشیدن برای گذاشتن ماسک انتخاب کنید؛ چراکه پس از گذاشتن ماسک نباید تحرک زیادی داشته باشید تا ماسک به خوبی جذب پوست شده و از روی پوست ریزش نکند.
  • قبل از گذاشتن ماسک حتماً صورت خود با استفاده از پاک کننده ها به خوبی بشویید تا اثری از مواد آرایشی و آلودگی هایی نظیر عرق و چربی روی آن باقی نماند.
  • پس از مخلوط کردن خاک رس با سایر مواد مورد نظر، ماسک را به آرامی توسط براش یا با انگشتان دست روی صورت قرار دهید. توجه کنید به کار بردن لایه نازکی از این ماسک برای اثر بخشی روی پوست کافی است.
  • پس از گذاشتن ماسک یک ربع صبر کنید تا ماسک به خوبی جذب پوست شود.
  • بعد از خشک شدن آن را با آب سرد بشویید و سپس پوست صورت را با دستمال یا حوله لطیفی خشک کنید.
  • در پایان استفاده از مرطوب کننده ها را فراموش نکنید.

تنها نکته ای که در هنگام به کاربردن این ماسک باید به آن توجه کرد مرطوب نمودن پوست صورت قبل از استفاده از ماسک خاک رس می باشد. این امر به خصوص در افرادی که پوست خشکی دارند، الزامی است. در این حالت پوست صورت را با استفاده از اسپری آب کمی مرطوب کرده و سپس از ماسک خاک رس استفاده کنید. در این بخش می خواهیم نحوه مصرف و طرز استفاده از ماسک خاک رس را به همراه تعدادی از مواد طبیعی دیگر بیان کنیم.

طرز استفاده از ماسک خاک رس جهت از بین بردن چروک و سفت شدن پوست

برای تهیه این ماسک یک قاشق غذاخوری خاک رس را با سفیده تخم مرغ مخلوط کرده و به مدت یک ربع روی پوست قرار داده و سپس آن را با آب سرد بشویید. پس از خشک کردن پوست از مرطوب کننده استفاده کنید.

استفاده از ماسک خاک رس برای چاقی صورت

برای این منظور دو قاشق غذاخوری خاک رس بنتونیت با یک قاشق غذاخوری چای سبز و نصف قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا مخلوط کرده و به مدت یک ربع روی صورت بگذارید تا بماند. سپس آن را با آب سرد یا ولرم بشویید. استفاده دو بار در هفته از این ماسک علاوه بر شفافیت پوست سبب چاق شدن آن می شود.

طرز تهیه ماسک خاک رس برای نابودی جوش های زیر پوستی

برای تهیه این ماسک دو قاشق غذاخوری خاک رس را با یک قاشق غذاخوری گلاب به همراه دو الی سه قاشق غذاخوری آبلیمو مخلوط کرده و به مدت یک ربع روی پوست قرار دهید و بعد با آب سرد آن را بشویید. این ماسک علاوه بر پاکسازی صورت از چربی ها سبب گردش خون بیشتر در سلول های پوست می شود و جوش و لک روی پوست را نیز از بین می برد.

عوارض ماسک خاک رس

عوارض ماسک خاک رس

عوارض ماسک خاک رس

عوارض جدی از ماسک خاک رس بیان نشده است اما گفته شده افراد دارای پوست نازک، حساس و خشک باید در هنگام استفاده از این ماسک بیشتر دقت کنند چراکه استفاده زیاد از آن ممکن است سبب خشک شدن بیش از اندازه پوست، قرمزی و سوزش آن شود.

نحوه پاک کردن ماسک خاک رس از روی صورت

نحوه پاک کردن ماسک خاک رس از روی صورت

نحوه پاک کردن ماسک خاک رس از روی صورت

برای پاک کردن ماسک خاک رس باید از آب سرد استفاده کنید چراکه آب گرم سبب خشک شدن بیش از اندازه پوست صورت و از بین رفتن چربی های مفید در آن خواهد شد در ضمن در پایان پاکسازی و لایه برداری پوست حتما از مرطوب کننده ها استفاده کنید.

کلام آخر

هدف از استفاده از ماسک ها دست یافتن به سلامتی و زیبایی بیشتر پوست است. چنانچه از ماسک خاک رس به درستی استفاده نمایید در مدت زمان کوتاهی می توانید آثار مطلوب آن را در نشاط و زیبایی پوست مشاهده کنید. به یاد داشته باشید استفاده از ماسک هایی با مواد طبیعی در کنار ارزان بودنشان برای سلامت پوست بسیار پر فایده هستند.

امیدواریم از مطالعه مقاله ماسک خاک رس، طرز تهیه انواع ماسک خاک رس و نحوه استفاده به همراه خواص در سایت بیوتی سنتر استفاده لازم را برده باشید، بیوتی سنتر مرکز تولید و فروش انواع محصولات و تجهیزات پزشکی از جمله انواع روپوش پزشکی، رول ملحفه یکبار مصرف ، کپسول اکسیژن ، ماسک پزشکی و… می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *