مقالات پزشکی

عوارض قرص ونوستات بر کبد

عوارض قرص ونوستات بر کبد

کاهش وزن و ترک عادات غذایی نامناسب یکی از دشوارترین کارها است. افراد زیادی در سراسر دنیا از اضافه وزن رنج می‎ برند و روش ‌های گوناگونی از قبیل رژیم های غذایی، ورزش، عمل جراحی و مصرف داروهای خاص برای از بین بردن چربی‌ های اضافی بدن انجام می‌ دهند. یکی از این روش ها استفاده از قرص های چربی سوز و لاغری است.

مصرف قرص های لاغری عوارض بیشماری دارد و موجب بروز مشکلاتی نظیر تکرر ادرار، نفخ، کمبود ویتامین و مسمومیت کبدی می شوند. در این مقاله پیرامون نحوه عملکرد قرص ونوستات و عوارض قرص ونوستات بر کبد آن مطالعه خواهید کرد.

بیوتی سنتر تخصصی ترین مرکز فروش تجهیزات پزشکی

قرص ونوستات چیست؟

قرص ونوستات چیست؟

قرص ونوستات چیست؟

قرص ونوستات، نوعی قرص چربی سوز است که برای کمک به کاهش وزن همراه با رژیم کم کالری مصرف می شود. این قرص با مهار کردن آنزیم لیپاز که مهم ترین آنزیم در هضم چربی است، مانع هضم شدن و جذب چربی توسط بدن می شود و در نتیجه کاهش کالری و وزن را به همراه دارد.

معمولا ونوستات همراه با یک رژیم غذایی کم کالری برای افراد تجویز می شود و می توان آن را سه بار در روز قبل از غذا، یک ساعت بعد از غذا یا در بین وعده غذایی مصرف کرد. طول درمان قرص ونوستات دوازده هفته است و در طول این مدت با استفاده از رژیم غذایی مناسب، ورزش و مصرف قرص، حدود پنج درصد از وزن شما کاسته می شود.

ونوستات تأثیر چشمگیری روی کاهش جذب چربی دارد، در صورت حذف وعده غذایی یا داشتن غذای بدون چربی، نیازی نیست که قرص را مصرف کنید. در ادامه به عوارض قرص ونوستات پرداخته می شود.

همچنین به شما پیشنهاد می دهیم برای نحوه و طرز استفاده صحیح از قرص ونوستات حتما مقاله آیا قرص ونوستات لاغر می کند را در سایت بیوتی سنتر مطالعه فرمایید.

عوارض قرص ونوستات چیست؟

عوارض قرص ونوستات

عوارض قرص ونوستات

  • درد شکم و اسهال

از آنجایی که قرص ونوستات مانع هضم چربی می شود، ممکن است مقداری چربی در روده باقی بماند و منجر به احساس درد در ناحیه شکم، نفخ، اسهال و بی اختیاری مدفوع شود.

  • کاهش جذب ویتامین های محلول در چربی

ونوستات نیز همانند دیگر قرص های چربی سوز، مانع جذب ویتامین های محلول در چربی از قبیل ویتامین های E، D، A و K می شود و در طولانی مدت بدن را با کمبود ویتامین مواجه می کند. اغلب پزشکان در کنار ونوستات، مصرف قرص های مکمل نظیر مولتی ویتامین ها را نیز تجویز می کنند.

  • کاهش جذب برخی از داروها

قرص های چربی سوز می توانند روی جذب برخی از داروها تأثیر منفی بگذارند؛ بنابراین توصیه می شود که افراد مبتلا به بیماری های دستگاه گوارش، کیسه صفرا، کم کاری تیروئید، دیابت نوع 1 و 2، بیماری کبدی و کلیوی از مصرف این دارو اجتناب کنند.

  • تنگی نفس

در برخی افراد مصرف قرص ونوستات موجب تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو شده و تنگی نفس را به همراه دارد. در صورت مشاهده هر کدام از این عوارض، مصرف قرص را متوقف و به پزشک مراجعه کنید.

  • افزایش حرکات روده

افزایش حرکات روده

افزایش حرکات روده

یکی دیگر از عوارض ونوستات، افزایش حرکات روده، اسهال و عدم توانایی در کنترل مدفوع است.

  • تورم پا

از دیگر عوارض قرص ونوستات، کاهش میزان ادرار، وجود خون در ادرار، تورم پاها یا مچ پا و احساس خستگی است. این علائم نشان دهنده بروز سنگ کلیه بوده و باید مصرف قرص قطع شود.

  • درد معده و مشکلات صفراوی

یکی از عوارض شایع ونوستات، احساس درد در ناحیه معده و حالت تهوع است. علائمی مثل احساس درد در قسمت بالا و سمت راست شکم، زرد شدن پوست و تب نشان دهنده سنگ صفرا بوده و بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنید.

  • بروز مشکلات قلبی

مصرف ونوستات موجب دفع چربی های مفید نیز می شود؛ این موضوع می تواند در متابولیسم بدن اختلال ایجاد کرده و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

  • خشکی پوست

مهمترین عملکرد ونوستات، دفع چربی از بدن است و عدم جذب چربی موجب خشکی و چروک پوست می شود.

  • خشکی مفاصل

از دیگر عوارض ونوستات، خشکی مفاصل و بروز درد در این نواحی است.

حتما بخوانید : قرص زینک پلاس چیست و مصرف آن چه فواید و عوارضی دارد؟

عوارض قرص ونوستات بر کبد چیست؟

عوارض قرص ونوستات بر کبد

عوارض قرص ونوستات بر کبد

قرص ونوستات علاوه بر مهار آنزیم لیاپاز، روی عملکرد آنزیم کربوکسیلاز که نقش مهمی در سم زدایی بدن دارد، تأثیر می گذارد. این آنزیم نقش مهمی در دفع سموم از ارگان هایی مثل کبد، کلیه و دستگاه گوارش را دارد؛ بنابراین تجمع مواد زائد در این اندام ها موجب بروز بیماری ها و آسیب های جدی به کبد و دیگر اندام ها می شود.

در صورت بروز علائمی نظیر خارش، زردی چشم یا پوست، ادرار تیره، کم اشتهایی و رنگ روشن مدفوع، مصرف ونوستات را قطع کرده و آزمایش های مربوط به کبد و کلیه را انجام دهید.

جایگزین گیاهی برای قرص ونوستات

جایگزین گیاهی برای قرص ونوستات

جایگزین گیاهی برای قرص ونوستات

یکی از روش های مرسوم و مؤثر در کاهش وزن، استفاده از داروهای گیاهی در کنار رژیم های غذایی استاندارد و ورزش است. داروهای گیاهی معمولا به صورت جوشانده، کپسول، قرص یا مکمل در بازار موجود هستند. در ادامه به برخی از داروهای گیاهی مفید برای لاغری اشاره می شود.

  1. زیره : زیره یکی از گیاهان مؤثر در دفع چربی مضر بدن است. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان و فیتواسترول بوده که با جذب کلسترول مضر بدن، موجب کاهش وزن می شود.
  2. زنجبیل : زنجبیل در دسته مفیدترین داروهای گیاهی برای کاهش وزن است. شما می توانید با گنجاندن این گیاه چربی سوز در رژیم غذایی خود، متابولیسم بدن را بالا برده و لاغر شوید. جوشانده زنجبیل، تأثیر زیادی در افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن دارد؛ همچنین می توانید پودر زنجبیل را در غذاهای مختلف استفاده کنید.
  3. چای سبز : یکی از مرسوم ترین گیاهان دارویی برای کاهش وزن، چای سبز است. آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه تأثیر زیادی در کاهش اشتها و تنظیم سوخت و ساز بدن دارند. شما می توانید چای سبز را به صورت روزانه و قبل از تمرین های ورزشی و پیاده روی مصرف کنید.
  4. دارچین : جوشانده دارچین دارای طبع گرم بوده و به همین دلیل در افزایش سرعت متابولیسم بدن تأثیر دارد؛ همچنین مصرف دارچین موجب تنظیم قند خون و کاهش میل به مواد شیرین می شود و به کاهش وزن کمک می کند.
  5. رازیانه : رازیانه گیاهی ادرارآور است و در صورتی که اضافه وزن به دلیل تجمع آب میان بافتی باشد، می تواند منجر به کاهش وزن شود. شما می توانید این گیاه را به صورت دمنوش یا عرق استفاده کنید.
  6. سرکه سیب : مصرف روزانه یک لیوان آب و سرکه سیب موجب افزایش کالری سوزی و کاهش وزن می شود؛ همچنین می توانید همراه سالاد از سرکه سیب استفاده کنید.

حتما بخوانید : درمان صد در صد فشار خون برای همیشه

سخن پایانی

در جوامع مدرن به دلیل استفاده از تکنولوژی، کاهش فعالیت های بدنی و مصرف بیش از اندازه غذاهای چرب، چاقی به مشکلی شایع در بین افراد تبدیل شده است. یکی از روش های کاهش وزن، استفاده از قرص های چربی سوزی مثل ونوستات است.

قرص ونوستات در کنار تأثیر روی دفع چربی های بدن، عوارضی مثل بروز مشکلات کلیوی و کبدی، احساس درد در ناحیه شکم و معده، خشک شدن پوست و خشکی مفاصل را به همراه دارد. یکی از بهترین روش ها برای کاهش وزن، استفاده از جایگزین های گیاهی برای قرص ونوستات است. گیاهانی مانند چای سبز، زنجبیل، فلفل قرمز، زیره و سرکه سیب با افزایش متابولیسم بدن می توانند به شما در جهت کاهش وزن کمک کنند.

امیدواریم از مطالعه مطلب عوارض قرص ونوستات بر کبد در سایت بیوتی سنتر استفاده لازم را برده باشید، بیوتی سنتر مرکز تخصصی تامین و فروش تمامی تجهیزات پزشکی و مراقبتی اعم از انواع دستکش پزشکی و دستکش لاتکس ، صندلی آرایشگاهی ، کپسول اکسیژن ، لباس بیمارستانی و… می باشد.

دیدگاهی در مورد “عوارض قرص ونوستات بر کبد

  1. shad گفت:

    حال خوب واسه لاغری مصرف کنیم یا بده

    1. علی صفوی گفت:

      در این مقاله سعی شده تمام عوارض قرص ونوستات بر کبد نوشته شود، از اینرو شما تصمیم گیرنده نهایی برای مصرف این قرص هستید

  2. رضایی گفت:

    سلام و وقت بخیر من کبدم چربه یعنی آنزیم های کبدم بالاست دکتر همچین قرصی برام تجویز کرده دارم استفاده میکنم چیکار کنم

    مرسی ممنون از لطف شما

    1. علی صفوی گفت:

      سلام ؛ توجه داشته باشید حتما به پزشک بیماری ها و قرص هایی که در حال حاضر مصرف میکنید را اطلاع دهید
      اگر پزشک با علم بر اینکه از قبل چه بیماری و قرص هایی استفاده کرده اید قطعا استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *